Om inte den gästande dirigenten hos Gävle Symfoniorkester, franska Chloé van Soeterstède, den 15 oktober hade tagit med Lendas Amazonicas för två gitarrer och orkester av Marco Pereira hade utfallet säsongen 2022–2023 av samtida musik blivit synnerligen magert.

Med Pereiras stycke om 40 minuter lyckas man häva sig upp till till en andel ny musik på 6 %. I en total om 1,514 minuter framförd konsertmusik. De kvinnliga tonsättarna är representerade med en andel på 2 %, de nutida kvinnliga tonsättarnas verk stannar vid 1,6 %.

Det är alltså på samma nivåer som 2009, då KVAST, Kvinnlig Anhopning av Svenska Tonsättare, började syna de svenska orkestrarnas repertoar.

Publiken kommer inte att drabbas av några uruppföranden med Gävle Symfoniorkester den här säsongen.

För i Gävle ryms denna säsong väldigt mycket av döda mästare som Felix Mendelssohn, Johannes Brahms, Wolfgang Amadeus Mozart, Ludwig van Beethoven och Joseph Haydn. Med ett par kortare verk av Bo Linde vårdar man dock sin gävletradition.

Intressant kompositörsupptäckt

I december händer dock något intressant. Orkesterns spanske chefsdirigent Jaime Martín har upptäckt den svenske kompostören Melcher Melchers. Orkestern framför Melchers La Kermesse, Poème symphonique après le tableau de Rubens och Elégie, Poème symphonique op.15. Sällsynt och bortglömd musik.

Melcher Melchers.

Henrik Melcher Melchers (ursprungligen Svensson) föddes i Stockholm 30 maj 1882 och avled i Stockholm 9 april 1961. Han fick sin första musikerutbildning i Stockholm, men sin viktigaste i Georges Caussades kompositionsklass vid konservatoriet i Paris strax före första världskriget. Han stannade där i 14 år och återvände till Stockholm 1919 för att under många år arbeta som kompositionslärare vid Stockholms Musikkonservatorium. I en tid då det tyska inflytandet på det svenska musiklivet var massivt, hade en tonsättare med hans (franska) inriktning svårt att göra sig gällande och han fick därför huvudsakligen hålla sig i bakgrunden.



Beräkningarna för Näringsdeklarationerna är gjorde utifrån publicerade säsonggsprogram. Statistiken omfattar samtliga specificerade konserter med resp orkester och deras orkestermusiker (t ex i kammarmusikprogram). Ospecificerade konserter, som barn-, skol- och familjeföreställningar, är inte medtagna. Inte heller andra orkestrars gästspel eller externa musikers solokonserter.

LÄMNA ETT SVAR

Vänligen ange din kommentar!
Vänligen ange ditt namn här

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.