Nio svenska och fem utländska ledamöter har den 18 maj valts in i Kungl Musikliska Akademien.

De svenska ledamöterna är professor Lars Berglund, tonsättare Malin Bång, kördirigent Kerstin Börjeson, kompositör Örjan Fahlström, riksspelman Magnus Gustafsson, mezzosopran Ann Hallenberg, konsertpianist Peter Jablonski, valthornist Annamia Larsson och jazzpianist Jan Lundgren.

De utländska ledamöterna är performancekonstnär Laurie Anderson, tonsättare Sally Beamish, organist Olivier Latry, gambist Jordi Savall och jazzsångerska Norma Winstone.

Kort om de svenska

Lars Berglund (f. 1964)

Professor i musikvetenskap vid Uppsala universitet, är en av vårt lands främsta och internationellt mest meriterade musikforskare. Musikhistoriska och kulturteoretiska perspektiv förenas i hans forskning med en tyngdpunkt i 1600-talets italienska, tyska och svenska musik. 

Malin Bång (f. 1974)

En av sin generations mest egensinniga och framsynta tonsättare, bosatt och verksam i Göteborg. Hennes omfattande verklista inkluderar framför allt kammarmusik, ofta med elektroakustiska delar och olika objekt i instrumentariet. De senaste åren omfattar också orkesterverk och sceniska verk.

Kerstin Börjeson (f.1958)
Har sedan 1990-talet drivit och utvecklat en omfattande och välrenommerad musikverksamhet med barn- ungdoms- och vuxenkörer. Hon utbildades till kyrkomusiker och körpedagog vid Kungl. Musikhögskolan i Stockholm med lärare som Eric Ericson och Anders Eby. Börjeson är en av våra mest välmeriterade föreläsare och pedagoger inom ämnet körmetodik och kördirigering.

Örjan Fahlström (f. 1953)

Storbandsledare, kompositör, arrangör och slagverkar. Har varit en vital del av svenskt och internationellt musikliv sedan 1970-talet. Han har varit dirigent och konstnärlig ledare för Norrbotten Big Band och HR-Bigband i Frankfurt samt ett flerårigt och nära samarbete med NDR Bigband i Hamburg och har samarbetat med en rad namnkunniga musiker, såsom akademiledamöterna Nils Landgren, Bobo Stenson och nyligen bortgångne Lennart Åberg.

Magnus Gustafsson (f. 1955)

Verksam inom stora delar av svenskt musikliv – från spelman med Zornmärket i guld till vice vd för Musik i Syd. Gustafsson är initiativtagare till den inflytelserika folkmusikfestivalen i Korrö och folkmusikgruppen Sågskära. Han har också initierat projektet HÖÖK, där äldre spelmansboksmaterial levandegjorts av folkmusiker på ett innovativt och nyskapande sätt.

Ann Hallenberg (f. 1967)

Mezzosopranen är såväl i Sverige som internationellt en av de mest framstående vokala interpreterna av tidig musik. Efter studier för bland andra Kerstin Meyer och Erik Saedén kom hennes stora genombrott 2003 då hon med kort varsel ersatte Cecilia Bartoli i Händels oratorium ”Il trionfo del Tempo e del Disganno”.

Peter Jablonski (f. 1971)

Konsertpianist. Studerade vid Musikhögskolan i Malmö och Royal College of Music i London. Han upptäcktes redan som tonåring av Vladimir Ashkenazy, som genast engagerade honom för att spela in Gershwins pianokonsert på skivmärket Decca. Det kom att bli inledningen på en internationell karriär av ett format, som har få motsvarigheter bland svenska instrumentalister.

Annamia Larsson (f. 1980)

Valthornist. Utbildad vid Kungl. Musikhögskolan i Stockholm och Universität für Musik und Darstellende Kunst, Wien. Hon är solohornist i Gävle Symfoniorkester sedan 2008 och var dessförinnan alternerande stämledare i Kungliga hovkapellet från 2002.

Jan Lundgren (f. 1966)

Pianist. En av den svenska jazzens mest uppmärksammade och internationellt mest aktiva och framgångsrika musiker. Efter examen från Musikhögskolan i Malmö 1991, inleddes samarbeten med bland annat Arne Domnérus och Putte Wickman och han har framträtt med ett stort antal internationella jazzmusiker, såsom Herb Geller, Paolo Fresu, Richard Galliano, Benny Golson, Johnny Griffin, Mark Murphy, Harry Allen, Lee Konitz och Stacey Kent.

Kort om de utländska

Laurie Anderson (f. 1947)

Multidisciplinär konstnär som rör sig fritt mellan experimentell pop, performancekonst och avantgardistisk multimedia. Hennes elektriska violin spelar ofta en framträdande roll, liksom hennes elektroniskt behandlade röst. Anderson föddes i Illinois, USA, och flyttade så småningom till New York City för att studera till skulptör och konsthistoriker, samtidigt som hon formades alltmer som musiker och performancekonstnär.

Sally Beamish (f. 1956)

Framgångsrik engelsk tonsättare, bosatt i Skottland som varit verksam som tonsättare i mer än 30 år. Hennes verklista är omfattande, med såväl kammarmusikverk som solokonserter. Många av dessa verk är välbekanta för den svenska publiken, bland annat Dubbelkonserten Distans som skrevs för Martin Fröst och Janine Jansen som solister. Man kan jämföra Beamish betydelse för musiklivet i hemlandet med Karin Rehnqvists tonsättargärning i Sverige.

Olivier Latry (f. 1962)

En av vår tids främsta organister och ambassadörer för orgelkonsten. Med hela världen som arbetsfält, har han varit gästsolist hos de främsta orkestrarna under ledande dirigenter, uruppfört ett stort antal verk och orgelkonserter av etablerade kompositörer och gjort talrika inspelningar, inte minst av musik i den rika franska orgeltraditionen. Vid 23 års ålder blev han utsedd till titulärorganist i Notre-Dame i Paris och vid 35 års ålder till professor i orgel vid konservatoriet i Paris.

Jordi Savall (f. 1941)

Gambist och dirigente. Studerade bland annat vid Schola Cantorum i Basel, där han specialiserade sig på tidig musik. 1974 startade han tillsammans med sin fru, sopranen Montserrat Figueras, ensemblen Hespèrion XX. Andra viktiga ensembler inom tidig musik som Savall grundat är vokalensemblen La Capella Reial de Catalunya och orkestern Le Concert des Nations, med vilka han gjort ett stort antal inspelningar.

Norma Winstone (f. 1941)

Brittiska jazzsångerska och pedagog. Har genom sina skivinspelningar för ECM blivit en ikon inom europeisk jazz. Hon inledde sin karriär med att sjunga standardrepertoar, men blev snart en del av avantgarderörelsen, där hon utvecklade ett personligt förhållningssätt till improvisation. Tillsammans med trumpetaren Kenny Wheeler och pianisten John Taylor bildade hon trion Azimuth, som var stilbildande vid slutet av 1970-talet.


Läs hela presentationerna här

LÄMNA ETT SVAR

Vänligen ange din kommentar!
Vänligen ange ditt namn här

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.