Sju svenska ledamöter, en svensk hedersledamot och fem utländska ledamöter har i maj valts in i Kungl. Musikaliska Akademien för 2024.

De svenska ledamöterna är spelmannen och konstnärliga ledaren Magnus Bäckström, pianisten, kompositören och pedagogen Elise Einarsdotter, tonsättaren, musikern och konstnärliga ledaren Jonas Forssell, musikforskaren och sångerskan Karin Lagergren, slagverkaren och pedagogen Markus Leoson, sångaren, producenten och kompositören Rostam Mirlashari och sångaren Michael Weinius. Koreografen Mats Ek väljs in som ny hedersledamot.

De utländska ledamöterna är sångerskan Kirsten Bråten Berg, trumslagaren och kompositören Sven-Åke Johansson, musikforskaren Sanne Krogh Groth, sångerskan och konstnärliga ledaren Randi Stene och tonsättaren Jörg Widmann.

Svenska ledamöter

Magnus Bäckström (f. 1954) var verksamhetsledare och grundare för Falu Folkmusik Festival genom vilket han lanserade musiklägret Ethno (Ethno world music youth camp) som nu är etablerat i över 40 länder och sex kontinenter med verksamheter som musikläger, workshops, konserter och turnéer. Som en del av arbetet kring FFF startade Bäckström musiktidningen LIRA med fokus på folkmusik och jazz. Övriga uppdrag är konstnärlig ledare och konserthuschef i Gävle 1997 till 2003, Uppsala Konsert och Kongress 2003 till 2014 och verksamhetsledare för Kultur i Väst 2014 till 2018. 

Elise Einarsdotter (f. 1955), pianist, kompositör och pedagog. Fram till 1982 ingick hon i den uppmärksammade gruppen Tintomara. 1984 bildade hon sin egen grupp Elise Einarsdotter Ensemble (EEE) med bland annat Lena Willemark och Jonas Knutsson. Einarsdotter studerade vid Kungl. Musikhögskolan 1979–81 och var därefter verksam vid KMH som pedagog fram till 1988.

Jonas Forssell (f. 1957), tonsättare, librettist, musiker, forskare och konstnärlig chef. Operan Riket är ditt (1991), till vilken han skrev både libretto och musik fick SvDs operapris och vann även Internationella Teaterinstitutets musikteatertävling 1992 i München. Forssell är utbildad klarinettist och saxofonist. Han har arbetat i Stims nämnd för främjande av musikalisk mångfald och upphovsrätt samt i styrelsen för FST (Föreningen Svenska Tonsättare) 2005–2013, starkt drivande i bland annat förändringsarbetet kring tonsättarnas arbetsvillkor och främjandet av svensk musik på konsertscenerna. 

Karin Lagergren (f. 1971) är en internationellt framstående forskare inom den gregorianska musiken och både aktiv sångare och ensembleledare inom äldre musik. Lagergren är docent i musikvetenskap vid Linnéuniversitetet. Hennes doktorsavhandling (2009) tematiserade samtida liturgisk sång i katolska kloster, och inriktningen har därefter varit på den medeltida kyrkomusiken i Skandinavien och sången inom Birgittinorden. Hon har ett starkt intresse för nyorienterade forskningsmetoder, vilket visar sig i ”multisensoriska perspektiv” på Vadstena kloster. 

Markus Leoson (f. 1970), har etablerat sig som en internationellt respekterad slagverkssolist och pedagog. Efter sin utbildning vid Kungl. Musikhögskolan har han arbetat som solopukslagare både vid Kungl. Hovkapellet i Stockholm och Danska Radions Symfoniorkester. År 2008 erhöll Leoson en professur vid Hochschule für Musik Franz Liszt i Weimar, Tyskland. Han håller ofta mästarklasser vid olika musikhögskolor och festivaler i samband med sina turnéer.

Rostam Mirlashari (f. 1961), sångare, producent och kompositör, växte upp i Sistan, Baluchistan, en provins i sydöstra Iran. 1994 bildade han bandet Golbang med musiker från Sverige, Europa och Afrika. Vid Folk & Världsmusikgalan 2023 erhöll han priset för Årets Traditionsbärare. Några av hans återkommande engagemang är Kista världsmusikfestival, Eldfesten, A bold frame: Rumi och Sufi Dance festival. Han är utbildad vid Kungl. Musikhögskolan i Stockholm. 

Michael Weinius (f. 1971), dramatisk tenor som är efterfrågad på operahus över hela världen. Efter studier vid Operahögskolan i Stockholm gjorde han sin professionella debut som baryton i Così fan tutte. 2004 bytte han röstfack till tenor och han har de senaste åren profilerat sig främst som Wagnersångare, med rosade rolltolkningar av bland annat Siegmund, Parsifal, Siegfried och Tristan. Weinius är också skicklig interpret av nutida musik, vilket bl a hörts i Daniel Börtz Goya och Hans Gefors Notorious på Göteborgsoperan. Weinius mottog SvDs operapris 2009, blev utsedd till hovsångare 2013 och mottog 2022 medaljen Litteris et Artibus.

Utländska ledamöter

Kirsten Bråten Berg (f. 1950), sångerska, är en av Norges främsta företrädare för den äldre sångtraditionen i Setesdal, södra Norge, så som den utformats och levt vidare via starka förebilder. Hon har arbetat tillsammans med jazzmusiker som Arild Andersen med flera och ett samarbete med musiker från Senegal utmynnade i skivan ”Frå Senegal til Setesdal”. 2005 korades hon som riddare St. Olavs Orden/1a klassen för sin insats som konstnär och kulturförmedlare. Sedan 2008 är hon medlem av Agder Vitenskapsakademi och är statsstipendiat från 2001.

Sven-Åke Johansson (f. 1943), trumslagare, kompositör, poet, konstnär, flyttade som 25-åring till Berlin, där han etablerade sig som en av centralgestalterna inom den fria improvisationsmusiken. Johansson har regelbundet samarbetat med många av de ledande exponenterna för den improvisationstradition som växte fram i Centraleuropa under 1960-talet, till exempel Peter Brötzmann, Alexander von Schlippenbach och Peter Kowald, men har även framträtt med senare progressiva musikskapare, som den experimentella rockgruppen Sonic Youth. Johansson använder sig ofta av oortodoxa ljudkällor i sina ljudkollage, som exempelvis telefonkataloger, fläktar eller traktorer.

Sanne Krogh Groth (f. 1975), född i Danmark, är lektor och docent i musikvetenskap samt föreståndare för Ljudmiljöcentrum i Lund och mångårig ledamot i akademiens Forskningsnämnd. Hon skrev sin både i Sverige och utomlands uppmärksammade avhandling om EMS (2010) vid Köpenhamns universitet. För den avhandlingen tilldelades hon samma år Ingmar Bengtsson-priset av Kungl. Musikaliska Akademien. Hennes forskning har därefter inriktats mot även noise och experimentell musik, det senare i ett projekt gällande Java.

Randi Stene (f. 1963) född i Trondheim, och utbildad vid Musikhögskolan i Oslo och Operahögskolan i Köpenhamn. På Den Kongelige Opera i Köpenhamn debuterade hon, och var sedan en av husets återkommande solister till sin sista föreställning 2019. Hon fick sitt internationella genombrott genom att vinna det prestigefyllda Cardiff Singer of the World 1991, och har sjungit på operahus som Metropolitan i New York, Covent Garden i London, Opéra Bastille i Paris, Komische Oper i Berlin, och La Monnaie i Brussels. Mot slutet av sin sångarkarriär började Stene engagera sig i uppdrag som konstnärlig ledare, för bland annat Kirsten Flagstad Festival och Oslo Kammarmusikfestival. Hon erhöll en professur vid Norges Musikhøgskole 2013. Sedan 2019 är hon konstnärlig chef på Den Norske Opera i Oslo.

Jörg Widmann (f. 1973), tysk tonsättare och klarinettist. Han är en av de mest framförda tonsättarna i vår tid och har en omfattande och bred produktion bakom sig för vitt skilda besättningar, från soloverk till stora verk för kör och orkester. Han har samarbetat och komponerat musik för flera av vår tids ledande solister, ensembler och orkestrar världen över. Parallellt med sin verksamhet som tonsättare är han också en framstående klarinettist och har framträtt med klassiska konserter, flera egna verk och även gjort uppmärksammade uruppföranden av tonsättarkollegers musik.

Hedersledamot

Mats Ek (f. 1945), har med sin nyskapande koreografi berört en världsvid publik och påverkat generationer av dansare och koreografer. I sina nyskapande tolkningar av de klassiska baletterna, söker han verkets inre liv och berättelse i musiken. Ek visar i sitt skapande att musiken ligger danskonsten nära. I hans koreografi förkroppsligas musiken på ett unikt och universellt sätt.



LÄMNA ETT SVAR

Vänligen ange din kommentar!
Vänligen ange ditt namn här

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.