Det här blir den sjätte upplagan av festivalen Svensk Musikvår (17–27 mars 2021) som genomförs exakt ett år efter att corona-pandemin tvingade konsertlokalerna att stänga. Fjolårets festival var bland de första som på kort varsel ställde om till webbsända, corona-anpassade konserter, eftersom den råkade sammanfalla med införandet av de första restriktionerna för folksamlingar.

Reagera på samtiden
Jörgen Pettersson. Foto: Hampus Andersson

–  I år är det viktigare än någonsin att genomföra festivalen. Vi behöver göra allt vi kan för att hålla kulturlivet vid liv. Men framför allt ligger det i den nutida musikens natur att spegla och reagera på samtiden. Dessa extrema förhållanden har givit upphov till en mängd nyskriven musik som vi behöver få uttrycka och vår publik behöver få höra, säger Jörgen Pettersson, festivalledare.

Uruppföranden på rad – 21 st

I konserten ”Solar plexus” på Musikaliska den 27 mars blir det två uruppföranden med verk av Karin Rehnqvist (Natt samt Hårt åskväder), liksom Solar plexus av Gunnar Bucht; dessutom In the Beginning av Matthew Peterson. Medverkande är Gustaf Sjökvists Kammarkör under ledning av Florian Benfer, Mattias Rodrick, cello, och Stockholms Saxofonkvartett.

I en annan konsert uruppförs Buchts Stråkkvartett nr. 5. Ytterligare en kvartett, Stråkkvartett nr. 3, av Jonas Valfridsson får sitt uruppförande i Konserthuset, liksom verket Courage, mon amie av Anna Einarsson.

I Storkyrkan den 21 mars blir det ett nytt verk av Kristina Forsman.

Elever från Kulturskolan Stockholm framför musik av bland andra Maria Lithell Flyg och Ulla-Carin Nyquist. På Aliasteatern för Ensemble VÅR ett uruppförande av VÅR av Joachim Nordwall, liksom de båda cellisterna Åsa Åkerberg och Séverine Ballon av den senares stycke Duo.

Blåsarsymfonikerna och Cathrine Winnes ger She Composes Like a Man – Live med ett uruppförande av Britta Byström (Avsked från vildgässen) och verk av tidigare stora kvinnliga tonsättare; Fanny Mendelssohn Hensel, Amanda Maier-Röntgen, Elfrida Andrée, Signe Lund, Ethel Smyth.

Mera nutida musik

Hyllade dirigenten Christian Karlsen, KammarensembleN och mezzosopranen Isabel Pfefferkorn framför Mother Tongue från 2007 av nigeriansk-schweiziske Charles Uzor.

Ensemble MA och sopranen Alexandra Büchel framför Ivo Nilssons Matematik à la Satane från 2019 med text av Nobelpristagaren Nelly Sachs. Medverkar gör även författaren Aris Fioretos.  

Alla konserter på webben

Samtliga konserter visas på Svensk Musikvårs webbsida och kommer även att finnas tillgängliga efter festivalen.

I anslutning till konserterna hålls samtal mellan de deltagande musikerna, tonsättarna och publiken. Förhoppningen är att kunna återskapa en del av den gemenskap kring den nya musiken som festivalen gjort sig känd för.

Hela programmet med medverkande publiceras löpande på webbplatsen svenksmusikvår.se

Många bakom musikvåren i Stockholm

Huvudman för Svensk Musikvår är Studio 53 i samverkan med Stockholms Saxofonkvartett.

Festivalen genomförs med stöd av Musikverket, Kulturrådet, Föreningen Svenska Tonsättare och Kungl. Musikaliska akademien samt i samarbete med Aliasteatern, Blåsarsymfonikerna, Elektronmusikstudion, Folkoperan, Föreningen för fri improviserad musik, Fylkingen, Judisk kultur i Sverige, Konserthuset Stockholm, Konstakademien, Kulturskolan Stockholm, Kungl. Musikhögskolan, Musikaliska, Musikcentrum Öst, Norrbottensmusiken, Samtida Musik, Sofia församling, Stockholms domkyrkoförsamling och Svensk Musik.

Bilden överst: övre raden – Britta Byström, Gunnar Bucht Maria Lithell Flyg, Matthew Peterson, Karin Rehnqvist.
Nedre raden: Ulla-Carin Nyquist, Jonas Valfridsson, Charles Uzor, Anna Einarsson.


LÄMNA ETT SVAR

Vänligen ange din kommentar!
Vänligen ange ditt namn här

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.