Hon är spindeln i Radiosymfonikernas turnéprogram

Så blev det klart utsagt. Det är en kommersiell agentur i Wien som styr och ställer vad Sveriges Radios Symfoniorkester spelar under sin pågående tvåveckors europaturné.

Konserthuschefen i Berwaldhallen, Helena Wessman, beskriver idag i sin blogg hur arbetet med en så här omfattande orkesterturné går till.

Nora Pötter, turnéansvarig vid Dr. Raab & Dr. Böhm Künstleragentur

– Som många gånger tidigare samarbetar vi med agenturen Raab & Böhm från Wien. Chefen för turnéavdelningen, Nora Pötter, är den som håller i kontakten med konsertarrangörerna och har att jämka samman alla starka viljor gällande val av solist, program och tidpunkt för framträdandet.

– Chefsdirigent Daniel Harding har å sin sida stark integritet och framför enbart musik han verkligen brinner för och som han anser utvecklar orkestern, förklarar Wessman.

Hur det blev med turnéprogrammet kan du se här ›

Ekonomiskt är det inga problem med en 14 dagar lång turné för 100 musiker och ett antal följepersonal; biljettintäkter används, inte licensmedel:
– Det kostar en del, men inte orimligt mycket, kommenterar Helena Wessman.

Inte en fråga om miljö

Agenturen i fråga, Dr. Raab & Dr. Böhm Künstleragentur, har en del att stå i.

De 12 anställda hanterar från sitt kontor på Paniglgasse i Wien ett 60-tal internationella orkestrar (från Skandinaven, Europa, USA), 16 kammarorkestrar, 27 dirigenter (dock ej Daniel Harding), 8 professionella körer (dock ej Radiokören), 23 solister samt 4 kammarensembler.

Vad man kan förstå av agenturens webbplats är att man enbart sysslar med musik- och turnéplanering. Vilka avtryck alla deras kunders resande ger på klimatet ingår inte i affärsverksamheten. Vad som idag kallas ’task force on climate-related financial disclosures’, TCFD,  är engelska för en klimatmedvetenhet och ett klimatansvar på ledningsnivå som nog ännu inte landat i Wien.

Helena Wessman är sedan augusti 2014 konserthuschef för Berwaldhallen med Sveriges Radios Symfoniorkester och Radiokören

Helena Wessman snuddar dock vid miljöaspekterna när hon frågar sig:

– Man kan ändå tycka att vi lever i en konstig värld när symfoniorkestrar reser kors och tvärs mellan konserthusen. Kostnaderna är höga och resorna sliter på miljön.

Men detta vägs upp av att  orkestrarnas turnéverksamhet är som ett slags fredsprojekt, menar hon.

Och ofta numer funderar vi andra på hur mycket fred som finns – eller hur mycket musik som kan framföras – om vi inte lever hållbart med vår planets snabbt sinande resurser.

 

 

LÄMNA ETT SVAR

Please enter your comment!
Please enter your name here

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.