Det är inte ett requiem i traditionell bemärkelse utan ett klimatoratorium, eller ett rekviem för jorden. Musik av Karin Rehnqvist, texter av Kerstin Perski.

Men Silent Earth för blandad kör och symfoniorkester kan också betraktas och avlyssnas som en dödsmässa för mänskligheten inför det accelererande klimathotet.

Vid en konsert i Helsingborgs Konserthus den 2 november har man gjort den kreativa programsättningen med att koppla det samtida Rehnqvist-verket Silent Earth med W A Mozarts Requiem.

Nutida prisbelönt tillsammans med 1700-talsklassiker

Silent Earth belönades med Nordiska rådets musikpris 2022:
– Det är ett omtumlande och starkt uppfordrande verk. Med klimatkatastrofen som fond växer ett stort anlagt musikdramatiskt narrativ för kör och orkester fram som leder lyssnaren från is till eld med en obeveklig kraft.

Mozart fick aldrig möjlighet att färdigställa sitt requiem (1791) men fick god hjälp med den avslutande tredjedelen av sin lärjunge och kopist Franz Xaver Süßmayr. Därefter har det blivit en klassiker.

Vid konserten i Helsingborg medverkar Helsingborgs Symfoniorkester och Helsingborgs Konserthuskör.
Solister är Karolina Bengtsson, sopran, Emma Sventelius, mezzosopran, Martin Hultkvist, tenor, och Luthando Qave, bas. Dirigent är Peter Szilvay.


Silent Earth komponerades 2020 för Nederländska Radiokören och Nederländska radions Filharmoniska Orkester samt svenska Radiokören och Sveriges Radios Symfoniorkester; en sambeställning av Eduard van Beinum Stichting, för NTR ZaterdagMatinee, Radio 4’s konsertserie i Concertgebouw Amsterdam, och Sveriges Radios Symfoniorkester för Österjöfestivalen i Berwaldhallen, Stockholm. Premiär i Amsterdam/Concertgebouw i januari 2022, i Stockholm/Berwaldhallen augusti 2022.

LÄMNA ETT SVAR

Vänligen ange din kommentar!
Vänligen ange ditt namn här

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.