Tretton minuter svensk musik i en omfattande europeisk turné som Sveriges Radios Symfoniorkester gör just nu i Europa, ställer naturligtvis frågor om hur det förhåller sig med orkesterns ambassadörsskap.

De tretton minutrarna tillhör Allan Petterssons verk från 1973, Symfonisk sats. Konserttiden i övrigt ägnas Robert Schumann, Alban Berg, Jean Sibelius, Ludwig van Beethoven samt Hector Berlioz.

Bättre på hemmascenen?

Hur ser det då ut på hemmaplan, i Berwaldhallen? Finns det en större variation och bredare repertoarfördelning i allt orkestern spelar under säsongen 2018/19?

Det sensationella är att det gör det inte. Musik av svenska tonsättare (döda som levande) har skuffats undan i ett hörn. Istället är det verk av de vanliga giganterna (döda) som får bre ut sig på konsertscenens notställ. 4 % är musik av svenska kompositörer.

3 kompositörer tar mer än en fjärdedel

I tabellform blir det så här, där Johannes Brahms, Ludwig van Beethoven och Dmitrij Sjostakovitj svarar för mer än en fjärdedel (26,3 &) av den framförda musiken; allt räknat efter durata, dvs speltid.

utländskt:tot. 3,696 min96,0 %svenskt:tot. 151 min4,0 %
Johannes Brahms376 min9,8 %
Ludwig van Beethoven334 min8,7 %
Dmitrij Sjostakovitj304 min7,9 %
Adderar vi sedan till den framförda musiken av Mozart, Schumann, Bruckner, Schubert, Berlioz, Mendelssohn, Bach, Dvorak, Wagner, R Strauss, Debussy, Sibelius, Schönberg, förstår alla vartåt det lutar.

11 % är nutida musik

Den nutida, eller samtida, musiken (komponerad efter 1970) får nästan 11,5 % andel av det som spelas under säsongen.

Det säger sig nästan självt att i denna andel ryms inte så mycket helt nytt.
Två uruppföranden hittar vi: en pianokonsert av Albert Schnelzer och ett stycke av Katarina Leyman.

Manligt vs kvinnligt: 95 – 5

Och för den jämställda repertoarfördelningen – musik av manliga resp kvinnliga tonsättare – blir utfallet 94,8 % musik av män, 5,2 % av kvinnor.

De senare är så få att de är värda ett omnämnande: Julia Wolfe, Fanny MendelssohnLotta Wennäkoski, Anna Thorvaldsdottir, Sally Beamish, Unsuk Chin samt ovan nämnda Katarina Leyman.

De kvinnliga kompositörernas stycken är alltid relativt korta, med speltider på mellan 5 och 25 minuter.

 

 

LÄMNA ETT SVAR

Please enter your comment!
Please enter your name here

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.