Han har beskrivits som en verklig vitamininjektion för orkestern i det blå konserthuset från 1926 vid Hötorget i Stockholm. Den unge, amerikanske dirigenten som skulle förändra så mycket bland huvudstadens orkestrar – Ryan Bancroft. Bland annat har från konserthuset betonats hans starka engagemang för svensk musik, som ett slags motpol till chefsdirigenten för Sveriges Radios Symfoniorkester, några kilometer längre österut.

Bancrofts första säsong med Kungliga Filharmonikerna började storstilat i september 2023 med svensk, ganska ny musik – The High Mass av Sven-David Sandström, komponerat 1993/94.

Chefsdirigentens andra säsong startar i september 2024 med – Gustav Mahler och Symfoni nr 3. Tillbaka på ruta ett i den snäva europeiska konstmusiktraditionen, alltså. Sedan hinner han med ytterligare tre Mahler, två Anton Bruckner, två Carl Nielsen, två Johannes Brahms, två Robert Schumann, två Richard Strauss osv.

Svenska verk

Intresset för den svenska musiken visar sig i framföranden av två nutida tonsättare – 2 x Anders Hillborg (Sound Atlas), 2 x Andrea Tarrodi (Liguria) – samt 2 x Wilhelm Stenhammar (Serenad från 1907). Dessutom två kortare stycken: uruppföranden av Chrichan Larssons Rocking Bodies och av kompositionsstudenten Zacharias Wolfe (Held by Threads), som vardera framförs vid två konserter.

Allt som allt utgör dessa svenska verk cirka 10 % av Bancrofts dirigenttid på pulten under säsongen 2024–25; han gör 18 konserter totalt. Det kan man ju kalla ”att lyfta fram svensk musik”, som det uttrycks i Konserthusets magasin Lyssna.


Foto: Yanan Li

LÄMNA ETT SVAR

Vänligen ange din kommentar!
Vänligen ange ditt namn här

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.