Ett holistiskt synsätt att som kör se på sin roll i musikutövandet. Även inom körvärlden hänger allt ihop.

Med denna sin första cd ställer sig Neuer Kammerchor Berlin på erfarna och trygga axlar: Standing on the Shoulders of Giants är namnet på ensemblens debutalbum. Kören grundades 2016, med ett 20-tal idel unga sångare, och leds av dirigenten Adrian Emans

Från 1500-tal till 2000-tal

Ensemblen presenterar på skivan ett spännande tvärsnitt av den unga ensemblens repertoar – från Thomas Tallis till nyromantisk musik av Max Bruch och Josef Gabriel Rheinberger, stycken med folkloristisk touch av John Rutter, Paul Stanhope och Ken Steven till beställningskompositioner av de amerikanska tonsättarna Daniel Elder och Caroline Shaw samt svenska Karin Rehnqvist – med sin körkomposition Wiegenlieder im All, för blandad kör och svarthätta, dvs fågeln.

Körens valda giganter

Daniel Elder (f. 1986): Elegy + The Yellow Wood
Josef Gabriel Rheinberger (1839–1901): Cantus Missae/Kyrie
Paul Stanhope (f. 1969): The Land Is Healed
Max Bruch (1838–1920): Morgengesang
Justus Wilhelm Lyra (1822–1882)/William Hawley (1851–1941): Der Mai ist gekommen
John Rutter (f. 1945): Five Traditional Songs
Thomas Tallis (1505–1585): Nunc dimittis (Tone VIII)
Karin Rehnqvist (f. 1957): Wiegenlieder im All
Caroline Shaw (f. 1982): And the Swallow (Psalm 84)
Ken Steven (f. 1993): Hentakan Jiwan – The Beat of the Soul

Fräscha röster i harmoni

Neue Kammerchor Berlin vill förena de unga körmedlemmarnas röster för att skapa ett körsound med transparens och i en perfekt harmoni. Ensemblen ser sig själv som en del av en lång körtradition och känner sig tydligt placerade i detta arv när de formar sin repertoar. Programsättningen blir därmed bred och ofta överraskande.

– Allt hänger ihop med det tidigare och vi bygger vidare på en lång körtradition, säger dirigenten Adrian Emans om urvalet kompositioner på den nya inspelningen. 

– Nutidens körverk uppstår ur det som tidigare tonsättare skapat. Verken svarar mot varandra eller bildar en nutida motsvarighet: stilla klanger kontrasterar med livligare verk, romantiska klanger med nyromantiska. Körmusikens tidigare ursprung fortsätter att utvecklas i vår tid. 

Exempel på detta kan höras på den här inspelningen med Neuer Kammerchor Berlin som släpps i slutet av februari 2024 (Rondeau Productions).


LÄMNA ETT SVAR

Vänligen ange din kommentar!
Vänligen ange ditt namn här

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.