På grund av den corona-inställda föreställningen av Richard Wagners Valkyrian på Kungl Operan i dag lördag 14 mars, sänds en konsertant version på Operan Play. Inga avgifter, inget log-in. Nästan gratis, med andra ord, såvida du inte tittar via mobilt bredband …
Här kan du se den från kl 15.00 till ca kl 19.50 (inkl två pauser) den 14/3: operanplay.se

Operachefen Birgitta Svénden i en av sändningens pauser.

Staffan Valdemar Holms uppsättning har uppmärksammats för sin utmejslade personregi som särskilt tar fasta på den starka relationen mellan pappan Wotan och dottern Brünnhilde.

Det här är den 257:e föreställningen, räknat från premiären på Svenska Teatern 1895. Urpremiär var det i München 1870.

Brünnhilde sjungs av vår småländska världssopran Iréne Theorin, Elisabet Strid sjunger Sieglinde och hovsångerskan Katarina Dalayman gör rollen som Fricka.

Övriga sångare är Joachim Bäckström (Siegmund), Greer Grimsley (Wotan), Lennart Forsén (Hunding), Angela Rotondo (Helmwige), Emma Vetter (Gerhilde), Sara Olsson (Ortlinde), Tuija Knihtälä (Waltraute), Monika Mannerström Skog (Siegrune), Susann Végh (Rossweisse), Klementina Savnik (Grimgerde), Kristina Martling (Schwertleite).

Kungliga Hovkapellet dirigeras av Constantin Trinks från Tyskland.

Hur gick sändningen?

Självklart är ett konsertant framförande av en opera inte den mest livfulla formen av musikdramatik. Sparsmakad scenografi. Orkestern längst bak på scen, sliten dirigentpult, en del scenskräp kvar i bakgrunden, mycket vandrande för sångarna fram och tillbaka framför orkestern, sjungande mot varandra eller stirrande ner i tiljorna.

Som mest var det en drygt halvbesatt digital salong, cirka 750 personer i första akten, som mot aktens slut sjönk till omkring 330.

Till andra akten valde Operan att ta bort statistiken om antalet besökare.

Bildproducerandet var habilt, dock stundtals ganska förstrött. Och den petige saknade textning av sångtexterna. Och snälla: tona ned ljudet efter sista takten.

Men Iréne Theorins Brünnhilde och Greer Grimsleys Wotan (bilden överst) var rakt igenom magnifika, med proffsigt ståtliga rösttolkningar. De går genom rutan, som det heter.

Hostningsfritt

En märkbar effekt med streamade föreställningar utan publik är att man slipper hostningar, harklingar och diverse prassel …

Så livestreaming i dessa tider har sina kvaliteter, ändå.





LÄMNA ETT SVAR

Vänligen ange din kommentar!
Vänligen ange ditt namn här

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.