Entusiasterna i satsningen Den Andra Operan börjar se resultat av många års envetet arbete med att leta fram och presentera kvinnliga, förbisedda operatonsättare. En del av detta kommer att redovisas vid en minifestival på Hallwylska museet i Stockholm.

Den 12–13 maj arrangeras minifestivalen En annan operahistoria, en annan operaframtid med Den Andra Operans sedvanliga fokus: att lyfta historiska operor av kvinnor.

Clémence de Grandval, 1828–1907.
Augusta Holmès, 1847–1903.
Pauline Viardot, 1821–1910.
de Grandval + Holmés + Viardot

Det blir en lunchkonsert och unboxing på temat Fransyskornas grand opéra, med nedslag i Clémence de Grandvals opera Mazeppa (från 1892) samt Augusta Holmés La Montagne Noire (från 1895). 
Medverkande sångare: Tessan-Maria Lehmussaari, Matilda Paulson, Andrius Bartkus, Helgi Reynisson.
Musiker: Axel Drougge, violin, Eric Drougge, violoncell, Dmitry Tyapkin, piano.

De båda minifestivalsdagarna avslutas med salongsoperan Den siste Trollkarlen – ”en feministisk ekofabel” av Pauline Viardot från 1867. Den Andra Operan har framfört den tidigare, med nordisk premiär på Hallwylska i december 2023.

Då, som nu, med sångarna Tessan-Maria LehmussaariLovisa Huledal, Hanna Fritzson och Erik Rosenius
Musikalisk ledare och pianist: Martin Hellström. Regi: Mårten Forslund. Visuellt koncept: Bente Rolandsdotter. Ljusdesign: Nora Morén. Maskör: Mika Hedström.

Samtal om konstnärlig frihet och nuläget för de bortglömda operorna

Dessutom genomförs två panelsamtal den 13 maj: Tidigare ospelade verk – fritt fram för den konstnärliga friheten? där regissörer, journalister och forskare vrider på frågor som:
– vilka friheter får ett konstnärligt team ta sig när ett verk möter publiken för första gången?
– var går gränsen mellan det museala redovisandet och en samtida tolkning?

I samtalet kring Kvinnors opera i Sverige och Europa blir det en nulägesrapport med med dramaturger, forskare och operachefer:
– hur ser utvecklingen ut?
– vilka går i bräschen och vilka krafter står fortfarande i vägen?

Den Andra Operan

DAO grundades 2016 av Hanna Fritzson, Bente Rolandsdotter och Ditte Hammar och drivs ideellt. DAO arbetar för att lyfta fram kvinnliga upphovspersoner ur historien, med fokus på kvinnliga operatonsättare som var aktiva mellan åren 1600 och 1900.

Mer info om minifestivalen ›

Bilden överst: Från föreställningen Den siste Trollkarlen. Foto: Carl Thorborg


LÄMNA ETT SVAR

Vänligen ange din kommentar!
Vänligen ange ditt namn här

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.