Sällan under de senaste decenniets repertoargranskningar har vi kunnat skriva om att Dalasinfoniettan tillför något nytt och annorlunda till det svenska konsertlivet. Men för säsongen 2023-24 låter det på ett nytt och annat sätt från sinfoniettan i Falun.

Om det beror beror på nya chefsdirigenten Claire Levacher eller nya chefen för Musik i Dalarna, David Lundblad, får vi låta vara osagt; kanske är det en lyckosam kombination.

Claire Levacher, ny chefsdirigent för Dalasinfoniettan

Nytändningen består inte bara i att konserterna är förhållandevis många runt om i regionen och ensemblens totala speltid är imponerande. Variationen i musikutbudet är också stor. Visst ryms ett antal (välkända) verk av W A Mozart (ett par konserter i december har för övrigt titeln Mozart! Mozart! Mozart!), Ludwig van Beethoven, Johannes Brahms, Richard Strauss, Claude Debussy etc. Men påfallande ofta dyker andra tonsättares verk upp som inte hörs bland andra svenska orkestrar:

Många inte så ofta spelade kompositörer

Zoltán Kodály, till exempel. Samt Ture Rangström, Béla Bartók, Alexander Zemlinsky, Otto Mortensen, Denes Agay, Erkki-Sven Tüür, Mieczysław Weinberg, Erich Wolfgang Korngold, Jean Féry Rebel, Charles Koechlin, Arthur Honegger osv.

Det mest ovanliga är nog Tôn-Thât Tiêt, tonsättare född i Vietnam 1933 som sedan 1958 varit bosatt i Frankrike. Gissningsvis är det chefsdirigenten Claire Levacher som programsatt hans verk för stråkar, Vo vi (från 1974) och som framförs vid ett par konserter.

Kvinnligt, manligt, svenskt

Även några kvinnliga tonsättares musik får plats under säsongen, även om deras andel av framförandena är blygsam (4 %), samtliga samtida. Även här är det de av svenska orkestrar inte så ofta spelade: Jill Jarman, Jennifer Higdon, Mathilde Wantenaar, Raminta Šerkšnytė och Grażyna Bacewicz.

Musik av manliga tonsättare upptar imponerande 96 % av speltiden för Dalasinfoniettan. Svenska tonsättares musik ges drygt 7 %.



Uppgifter om framförd repertoar är hämtade från orkestrarnas säsongsprogram 2023-24, så som de ursprungligen publicerades på webben eller som pdf. Durata (speltid) enl resp orkesters angivelse, eller som en genomsnittlig beräkning från liknande framföranden. För durata av uruppföranden kontaktas oftast tonsättaren direkt.
Som ’samtida musik’ räknas verk komponerade 1950–2023.



LÄMNA ETT SVAR

Vänligen ange din kommentar!
Vänligen ange ditt namn här

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.