Inte ofta får du höra den franske tonsättaren Henri Duparcs Sex orkestersånger från 1894 på en svensk konsertscen. Kanske lika sällan som du hör den något senare franska tonsättaren Germaine Tailleferre och hennes La Valse des dépêches.

Lägg till den amerikanske kompositören Terry Riley och du får en konsert som genomsyras av originalitet och nytänk.

Detta händer i Helsingborgs konserthus den 7 november med Helsingborgs Symfoniorkester och sopranen Malin Byström. Dirigent är Fredrik Burstedt.

Rus

Konserttiteln är Rus. I vilket berusningens tillstånd utforskas.

För Germaine Tailleferre handlade det om att kasta sig ut i det omöjliga tonsättaryrket i 1920-talets Paris, trots att både hennes pappa och männen hon gifte sig med förbjöd henne. Här framförs hennes virvlande Quadrille ur Bröllopet på Eiffeltornet.

En ny elektro-akustisk era

Det sägs att Terry Rileys stycke In C, ett av 1900-talets mest banbrytande verk, drömdes fram på en spårvagn i San Franscisco 1964. I stycket tar Riley Chet Baker och Miles Davis i handen och bygger en ”wall of sound” för en ny, elektro-akustisk era. Det viktiga inte är vad som står i notbladet utan det som händer i stunden.


Bilden överst: Malin Byström och Henri Duparc

LÄMNA ETT SVAR

Vänligen ange din kommentar!
Vänligen ange ditt namn här

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.