Visst, Norrlandsoperans Symfoniorkester med sina 47 musiker är flitigt engagerade denna höst i Hoffmans äventyr av Jaques Offenbach; framförs tretton gånger under ledning av Henrik Schaefer och Arnaud Arbet. Detta är Offenbachs enda opera, som hade sin premiär 1879.
Det väger man upp under våren 2023 med flera föreställningar av operan Adriana Mater, komponerad av Kaija Saariaho 2008, hennes andra opera. Norrlandsoperan ger sju tvåtimmesföreställningar av hennes opera, dirigerade av orkesterns förste gästdrigent, tillika programansvarig, finländaren Ville Matvejeff – en insats som tydligt påverkar repertoarbalansen.
Stor andel kvinnliga tonsättare
Saariahos verk Lumière et pesanteur, liksom Karin Rehnqvists Breaking the Ice (ur konsertverket Arktis Arktis!), samt violakonserten Remnants of songs… An Amphigory av Olga Neuwirth och Britta Byströms A Drama in the Air bättrar på den samtida musikens andel. Dessutom Ring of Fire and Love från 2020 av Outi Tarkiainen och Sofia Gubaidulinas Galgenlieder.
Noterbart är även att man (som enda orkester i Sverige den här säsongen) framför Symfoni fiss-moll av kroatiska kompositören Dora Pejačević (1885–1923).
Hög andel samtida musik
Så visst har de god koll på det aktuella musikläget, där i Umeå.
De kvinnliga tonsättarnas andel av den spelade musiken är smått fantastiska 28,8 %. Andelen samtida musik är 26,3 %. Detta är siffror som slår de flesta orkestrar i Sverige säsongen 2022–23.
Uruppföranden
I april 2023 blir det svensk premiär av en hornkonsert – Soundscape – komponerad av Rolf Martinsson. Solist vid framförandet är Felix Klieser (GER) och dirigent är Eduardo Strausser (BRA).
Beräkningarna för Näringsdeklarationerna är gjorde utifrån publicerade säsongsprogram. Statistiken omfattar samtliga specificerade konserter med resp orkester och deras orkestermusiker (t ex i kammarmusikprogram). Ospecificerade konserter, som barn-, skol- och familjeföreställningar, är inte medtagna. Inte heller andra orkestrars gästspel eller externa musikers solokonserter.