Det är ungefär som att ta med sig en blomma eller en liten gåva när man är bjuden till någon på middag; artigt.
Så kan man också se gästande dirigenters konsertprogram. Man tar med sig verk av någon eller några landsmän/kvinnor i repertoaren. Som en gest av generositet och hövlighet, men framför allt för att ge exempel på det som musiken sägs vilka göra – skapa kulturutbyte.
Den litauiska dirigenten Giedrė Šlekytė (född 1989 i Vilnius och nu bland annat ’förste kapellmeister’ vid Stadttheater Klagenfurt sedan hösten 2016) gör så i en konsert med Radiokören i Berwaldhallen den 8 februari.
Giedrė Šlekytė är, liksom sin dirigentkollega Mirga Gražinytė-Tyla, tydlig i sina repertoarval och arbetar engagerat som ambassadör för litauisk musik.
Visserligen har körkonserten i Berwaldhallen titeln Tyska mästerverk med tonsättare som Felix Mendelssohn, Max Reger och Johannes Brahms.
Litauisk körpropaganda
Mer spännande är Giedrė Šlekytė även vill visa upp ett helt gäng samtida litauiska tonsättare, som väl aldrig har hörts i svenska konserthus:
Justė Janulytė (född 1982) är en tonsättare som skapar s k monokrom musik. Radiokören framför hennes Akverele.
Av Broniaus Kutavičiaus (född 1932) framförs den sprittande Giedantis vėžys från 1976.
Tykus Tykus är ett stycke i lettisk folkton av kördirigenten och tonsättaren Vaclovas Augustinas (född 1959) samt ett lekfullt, rytmiskt stycke körmusik, Trepute martela.
Onutė Narbutaitė (född 1956) har skrivit ett onomatopoetiskt och ekvilibristiskt stycke, så som hon uppfattar sommaren, Vasara.
Ett stämningsfullt stycke är Sutartine av dirigenten Romualdas Gražinis (född 1962); f ö far till ovannämnda dirigenten Mirga Gražinytė-Tyla.