Ganska otippat. Norrlandsoperans Symfoniorkester i Umeå presenterar ett säsongsprogram som innehåller musik av kvinnliga kompositörer som i sin omfattning slår alla andra svenska orkestrar den här säsongen. Orkestern framför musik av både äldre och nutida kvinnliga tonsättare så det slår gnistor från konsertestraden.

Det startar redan i september med verk av Missy Mazzoli och Florence Price. Sedan fortsätter det i oktober med Maja S. K. Ratkje. I december hörs musik av Grazyna Bacewicz, i februari av Lucia Ronchetti, Silvia Colasanti, Caterina Barbieri och Rachel Portman. I april av Charlotte Sohy. I maj blir det verk av svenska tonsättarna Tebogo Monnagkotla samt ett beställningsverk av Maria W Horn för disklavier* och orkester.

Känns tonsättarnamnen främmande? För det är ju inte Beethoven, Mahler, Mozart eller Brahms; här finns anledning att använda internets sökmotorer för att vidga de musikaliska horisonterna.

Inte så förutsägbara konserter

Överlag är den presenterade musiken inte som i landets övriga konserthus. Visst finns verk av Beethoven, Debussy, Sibelius, Rachmaninov, Massenet, Mendelssohn och Tjajkovskij med. Dock i en omfattning som känns dominerande. Här i Umeå är variationen större och mindre förutsägbar än på andra orkesterscener.

Sammantaget bjuds publiken på riktigt omväxlande musikupplevelser. Med dirigenter som Sergej Bolkovets, Johannes Gustavsson, Ville Matvejeff, Corinna Niemeyer, Jessica Cottis, Ilan Volkov och Roland Kluttig.

Kvinnligt, manligt, svenskt

Fördelningen av konsertrepertoaren under hela säsongen blir 27,9 % musik av kvinnliga tonsättare (20,8 % samtida), 72,1 % musik av manliga tonsättare (11,6 % samtida). Utrymmet åt musik av svenska tonsättare genom tiderna blir 7,5 %.


* Disklavier, ett självspelande piano; dvs ett självstyrande instrument som med avancerad mekanik gör att pedalerna och tangenterna kan flöda fritt av sig själva.


Uppgifter om framförd repertoar är hämtade från orkestrarnas säsongsprogram 2023-24, så som de ursprungligen publicerades på webben eller som pdf. Durata (speltid) enl resp orkesters angivelse, eller som en genomsnittlig beräkning från liknande framföranden. För durata av uruppföranden kontaktas oftast tonsättaren direkt.
Som ’samtida musik’ räknas verk komponerade 1950–2023.

LÄMNA ETT SVAR

Vänligen ange din kommentar!
Vänligen ange ditt namn här

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.