De kallar sig Sveriges Nationalorkester, Göteborgs Symfoniker. De residerar i konserthuset vid Götaplatsen i Göteborg, arkitekten Nils Einar Erikssons byggnad från år 1935.

Sten Cranner, konstnärlig ledare och vd för Göteborgs Symfoniker

En genomgång av det aktuella säsongsprogrammet, 2018–2019, visar att den svenska nationalorkestern inte verkar vara så bekväm med svensk musik. Genomgången baseras på de konsertuppgifter som finns på webbplatsen för GSO ›

Musik av svenska kompositörer – 6 %

Bara 6,1 % av det orkestern framför är musik komponerad av svenska tonsättare. Istället lägger man tonvikten vid musik av Ludvig van BeethovenAnton Bruckner, W A MozartPjotr TjajkovskijIgor Stravinskij, Jean Sibelius etc.

Musik av kvinnor – 2 %

Inte heller anser man att musik av kvinnliga tonsättare är så relevant.

Endast 2 % av den spelade musiken är av kvinnor. De är så få (tre) att vi kan räkna upp dem: Grazyna Bacewicz, Andrea Tarrodi, Anna-Lena Laurin. Speltiden för deras kompositioner varierar från 6 till 12 minuter.

Nyare musik – 14 %

Lite bättre är det med den nyare tidens musik, komponerad efter 1970. Den får 14,4 % andel av orkesterns framföranden.

På plussidan kan man även notera att här ryms Anders Eliassons inte alltför ofta spelade Einsame Fahrt, konsert för violin och orkester.

 

Göteborgs Symfoniker får bidrag från Västra Götalandsregionen och sponsras av Volvo (bilföretag), SEB (bank) och GP (dagstidning).

 

 

LÄMNA ETT SVAR

Vänligen ange din kommentar!
Vänligen ange ditt namn här

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.