De har båda ägnat pianot en stor del av sin tidiga uppväxttid. De har båda som unga vunnit åtskilliga pianotävlingar. De har båda grundligt slipats genom de högre musikutbildningarna. Och båda har som etablerade pianister skolats vidare genom artist-in-residence-programmet vid Ingesund Piano Center för professor Julia Mustonen Dahlkvist.
De nya svenska dubbelpianisterna Sebastian Iivonen (till vänster i bild) och John Nalan är så preparerade pianister man kan tänka sig.
Två och fyra händer
I våras gav de i Göteborgs konserthus bland annat ett prov på vad som kan exekveras från konsertscenen. Nu återkommer de i Stockholm i en konsert blygsamt kallad Pianosöndag. Det blir på Historiska museet på eftermiddagen den 5 november.
Några av pianolitteraturens paradverk, men inte så ofta spelade, kommer att framföras:
Franz Schubert – Ur Fantasi i f-moll
Claude Debussy – Images Bok 1
Francis Poulenc – Sonat för fyra händer
Aleksandr Scriabin – Fantasi i h-moll Op. 28
Sergej Rachmaninov – Vals ur Op. 11
Förr i världen (på 1950- och 1960-talet) förekom begreppet dubbelpianisterna i den svenska radion. Det var Arvid Sundin och Stig Holm som i allehanda radioprogram framträdde vid klaviaturerna; t ex i Frukostklubben med Sigge Fürst.
Några decennier senare var det Love Derwinger och Roland Pöntinen som kunde höras på konsertscenerna som dubbelpianister.
Och så finns ju den franska pianistduon med systrarna Katia och Marielle Labèque.
2020-talets dubbelpianister i konstellationen Sebastian Iivonen (f. 1997) och John Nalan (f. 1994) är det senaste. Här handlar det om unga, välutbildade pianosolister som med sina flyglar tillsammans vill skapa sällsynta musikupplevelser.