I festivalen Sixth Edition – Festival for Other Music kommer att höras något ganska ovanligt: minimalistisk musik som hämtar inspiration från lanskapet kring bergskedjorna i Denver, USA.

Det är den unga kompositören Kali Malone (f. 1994) som är igång. Hon kommer från just Denver, men är numer stationerad i Stockholm. Hon vill inte kalla sig organist, utan kompositör. Orgeln har dock blivit hennes signum.

Hon skriver för kör, elektronik och andra instrument. Hennes följare och fans har särskilt fastnat för de täta, droneliknande, orgelklangerna i albumet The Sacrificial Code. Hon spelar för utsålda hus runt om i Europa.

18 år gammal, efter att ha blivit vän med den svenska avantgardekompositören Ellen Arkbro, kom hon till Stockholm.

– Jag visste bara att jag måste åka, säger hon, jag var naiv nog att komma med bara en förstärkare och min gitarr. Men första veckan i Stockholm jag fick ett jobb, fick mitt visum, en lägenhet, berättar Kali Malone.

Lärling hos svenske orgelbyggaren

Malones fixering vid orgeln som instrument började när hon intervjuade orgelbyggaren och orgelteknikern Jan Börjeson medan hon studerade vid KMH (elektroakustisk komposition). Hon började som lärling hos honom och fascinerades av orglarnas kroppslighet, men också av möjligheterna med alla möjliga stämningar.

Kali Malone har även arbetat som tekniker på EMS (elektronmusikstudion i Stockholm) och ofta förekommit i Fylkingens konserter.

Extrainsatt konsert

I Tyska kyrkan, Gamla Stan, ger hon en konsert med musiken från hennes omtalade album The Sacrificial Code – den 17 mars, kl 22.00 (utsåld). Därför blir det en nyinsatt konsert den 18 mars kl 14.00.

Vid dessa konserter blir det även framföranden tillsammans med Stephen O’Malley (musiker oh kompositör från Seattle) i flera orgelstycken för fyra händer.

Mer om festivalen


Foto: Victoria Loeb

LÄMNA ETT SVAR

Vänligen ange din kommentar!
Vänligen ange ditt namn här

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.