Så kunde den presenteras i en fullödig premiär: Early Music Sweden, den nationella scenen för tidig musik.
Musikern, festivalgeneralen och den brinnande entusiasten för tidig musik, Peter Pontvik, slog upp dörrarna i det som nu kallas Musikaliska Kvareteret (tidigare Musikaliska), Stockholm, den 4 september för att presentera det han vill ska bli navet för den tidiga musikens aktörer och publik.
Den fasta scenen är stora salen i den anrika huset vid Nybroviken, Sveriges äldsta konserthus, med akustik i internationell toppklass. Det är alltså byggnaden som från 1877 huserade Kungl Musikaliska Akademien och den högre musikutbildningen, Kungl. Musikkonservatoriet, gemenligen kallat Ackis.
Ribban på högsta nivå
Till invigningskonserten (bilder nedan) hade en av världens främsta toppensembler i barockgenren engagerats: Les Arts Florissants från Paris under ledning av Paul Agnew, ensemblen som grundades 1979 av legendariske William Christie.
En fulltalig och hänförd publik fick ta del av den tidiga barockens guldkorn, tidlös musik komponerad av Claudio Monteverdi och hans samtida Salomone Rossi, Giacomo Carissimi och Girolomo Frescobaldi.
Andaktsstund
Så välklingande, samstämt och stilmässigt initierat har nog inte denna musik tidigare hörts i Stockholm. De sju sångarna och sju musikerna (på barockviolin, barockcello, luta, barockharpa och orgel) ger en formidabel uppvisning i hur musiken kan gestaltas, utmejslade detaljer i varje takt och fras. Det blev en den tidiga musikens andaktsstund.
Den långa, långa vägen
Men vägen fram till en nationell scen för den här musikgenren har varit både lång och mödosam. Sedan 2002 har Peter Pontvik – varje år i början av juni – genomfört Stockholm Early Music Festival i Gamla Stan, något som har utvecklats till Nordens största festival för barock-, renässans- och medeltidsmusik.
Samtidigt har han oförtrutet arbetat för att få till en fast scen som kan presentera denna musik året runt. Det har varit minst sagt trögt att få gehör för idén. Tills nu.
Tack vare stöd från Kulturrådet gavs plötsligt möjlighet att starta Early Music Sweden under hösten 2022; kommande konserter blir den 2 och 30 oktober. Därefter räcker finansieringen till för att genomföra konserter under 2023.
Om publiken kommer till Musikaliska ser framtiden ljusare ut. Att det blir tidig musik-konserter av hög karat kommer Peter Pontvik att se till.
Bilden överst: Louise Nylund, foto
Konsertbilder: Pablo Palmieri