För fjärde året är nyupptäckta festivalen för ny konstmusik tillbaka – Svensk Musikvår i Stockholm. Startar torsdagen den 14 mars och avslutas tisdagen den 19 mars.
Den musikerdrivna festivalen tog huvudstaden med storm när den 2016 började som ett entusiastiskt pilotprojekt av ensemblen Stockholms Saxofonkvartett, med saxofonisten Jörgen Pettersson som primus motor och cellisten Mattias Rodrick som flink administratör.
Det ena årets framgång har lett till de kommande åren. Så gott som samtliga konserter är utan entréavgift och ett antal konsertscener låter publiken välla in till de många konserterna med ny musik.
17 konserter med 30 uruppföranden
Så blir det även 2019. Under fem dagar arrangeras 17 konserter på sju konsertscener – Berwaldhallen, Grünewaldsalen i Stockholms Konserthus, Musikaliska, TeaterStudio Lederman, Reaktorhallen vid KTH, Scholz-Perssons studio och Nathan Milsteinsalen på KMH.
Svensk Musikvår presenterar drygt 70 verk, 47 av manliga tonsättare, 25 av kvinnliga. Räknat i speltid är 32 % av musiken komponerad av kvinnliga tonsättare.
Inte mindre än 30 uruppföranden kommer att framföras under de fem speldagarna.
Hela programmet, 14 – 19 mars 2019
torsdag 14 mars 2019 – 19:00
Berwaldhallen
Hugo Alfvén (1872–1960)
Svit ur Bergakungen, 17′
Albert Schnelzer (f. 1972)
Pianokonsert, uruppförande, 25′
Jean Sibelius (1865–1967)
Symfoni nr 1, 40′
torsdag 14 mars 2019 – 21:30
Berwaldhallen
Kristin Boussard (f. 1988)
Gräsklippare, Antenn, Fåglar (2006)
för saxofonkvartett, 9′
Andrea Tarrodi (f. 1981)
Ekarna (2014) 6′
för kör
Maria Lithell Flyg (f. 1965)
”Moral biter sällan på hunden” (2018-2019) 8′
för saxofonkvartett, konsertant version, uruppförande
Sven-David Sandström (f. 1942)
Lobet den Herrn (2003) 8′
för kör
fredag 15 mars 2019 – 12:00 och 14:00
Scholz-Perssons arbetslokal, Studio Tavastgatan
Ellen Arkbro (f. 1990)
CHORDS (2019)
för klavikord och hammarklaver, uruppförande
Kristofer Svensson (f. 1990)
I Sommarluft (2019)
för klavikord solo, uruppförande
Kristofer Svensson
Kori Kamandungan (2019)
för hammarklaver fyrhändigt, uruppförande
fredag 15 mars 2019 – 19:30
TeaterStudio Lederman, Gästrikegatan 13, Stockholm
Jenny Hettne (f. 1977)
Rop, böljande (2019)
för horn o elektronik, uruppförande
Jonas Söderman Bohlin (f. 1963)
Blaabla…Project, 1999, 8′
för fagott och CD-stämma
Ivo Nilsson (f. 1966)
Gedeckt, 2008-09, 15′
for alto flute and electronics
Åke Parmerud (f. 1953)
Dark Harbour, (2015) för horn o elektronik, 8′
fredag 15 mars 2019 – 18:00
TeaterStudio Lederman, Gästrikegatan 13, Stockholm
Isak Edberg (f. 1989)
Broken Column (2015)
piano, violin, viola och cello komponerat för Makadam, 25´
Ensemble Makadam
reflekterande improvisationer över historiskt material
Henrik Strindberg (f. 1954)
Seven movements (2018)
piano, violin, viola och cello 21´komponerat för Ensemble Makadam, Uruppförande, 21´
fredag 15 mars 2019 – 21:00
TeaterStudio Lederman, Gästrikegatan 13, Stockholm
Lokomotiv Konkret
Dror Feiler, saxofoner, elektronik
Sören Runolf, elgitarr, elektronik
Tommy Björk, trummor
lördag 16 mars 2019 – 13:00
Konserthuset Grünewaldsalen
Emmy Lindström (f. 1984)
Tintomara (2013) 10′
Anna-Lena Laurin (f. 1962)
Tempus Fugit (2017) 9′
Anders Nilsson (f. 1954)
Ballade för altflöjt & gitarr (2004/2017) 6′
Daniel Nelson (f. 1965)
Overcoming the monster (2015) 10′
Andrea Tarrodi (f. 1981)
Aprilsnö (2015) 6′
Benjamin Staern (f. 1978)
Opposing Dance (2013) 12′
lördag 16 mars 2019 – 15:00
Musikaliska Stora salen
Grażyna Bacewicz (1909-1969)
Ouverture (1943) 6’30”
Allegro – Andante – Allegro energico
Trans: Anders Högstedt
Andrea Tarrodi (f. 1981)
Serenade in Seven Colours (2013) 8’
Benjamin Staern (f. 1978)
Konnakol Variations for solo percussion and winds (2019) Uruppförande. Tillägnat Lauri Metsvahi, Blåsarsymfonikerna och Cathrine Winnes, dirigent
Molly Kien (f. 1979)
Jellyfish Lake (2018) 5’
Eduard Tubin (1905-1982)
Valse Triste and Suite from Kratt (1940/61) 15’
Trans: Anders Högstedt
Hugo Alfvén (1872-1960)
Festival Ouverture op.52 (1944) 10’
Trans: Anders Högstedt
lördag 16 mars 2019 – 16:00
Reaktorhallen R1, KTH
Hans Tutschku, Remembering Japan – part 1
8 channel electroacoustic composition, 10′
Clemens von Reusner, Definierte Lastbedingung
Brona Martin, NightEscape
Erik Nyström, Textonics
Annie Mahtani, Inversions
Jorge Garcia Moncada, Hüzün
lördag 16 mars 2019 – 18:00
Konserthuset Grünewaldsalen
Vanessa Massera (f. 1987)
Exercitium arithmeticæ occultum nescientis se numerare animi,
for saxophone quartet and electronics (2017)
12.22′, uruppförande
Thanos Chrysakis (f. 1971)
Azure (2015),
solo för sopransaxofon, uruppförande, 7′
Mathias Karlsen Bjørnstad, sopransaxofon
Sven-David Sandström (f. 1942)
Visheten ropar
text ur Ordspråksboken 8:1, 32-36 Durata 2’50” (2010)
Cecilia Franke (f. 1955)
Översättarens efterord, (2017 – 2018)
Text: Lars-Magnus Magnusson
för saxofonkvartett och kör (ca 12 min)
Pierre-Henri Wicomb (f. 1976)
Sue-hm Kwee (2018), uruppförande, 6′
för saxofonkvartett
Thanos Chrysakis (f. 1971)
Astraea (2013) 6′
för saxofonkvartett
lördag 16 mars 2019 – 20:00
Reaktorhallen R1, KTH
SØS Gunver Ryberg
Shapeshifter
Jonathan Harvey
Mortuos Plango Vivos Voco
Anders Tveit
And the ticks turn into tocks and the tocks turn into ticks
Cristian Vogel
Acceleration Morphosis – World Premiere
Koenraad Ecker
Transparent Bodies, Submarine Roots – World Premiere
Cristian Vogel
WokeSeq – World Premiere
Tine Surel Lange
W O R K S F O R L I S T E N I N G: No 2; No 10
Banrei
Cholalcho
Cristian Vogel
Invisible Planets
söndag 17 mars 2019 – 14:00
Musikaliska Clara Schumannsalen
Otto Nilsson (f. 1993)
Höstens sista blomma (2018) 3′, uruppförande
Text: Edith Södergran (1892–1923)
för piano och sång
Victor Eriksson (f. 1999)
för blockflöjt och piano, uruppförande
Uruppförande (2019)
Klara Sjödin (f. 1997)
Kan du höra mig? (2018) 4′, uruppförande
Text: Amanda Hellberg (f. 1973)
för piano och sång
Buster Berggren (f. 1994)
Gold Harbour Square Theme (2019) 4′, uruppförande
tape
Klara Sjödin
Time (2019), uruppförande
Mikael Andersson (f. 1996)
Its Seductive Tone (2018) 4′, uruppförande
Text: Mikael Andersson
för piano och sång
Otto Nilsson
Coconuts (2018) 3′, uruppförande
solo för marimba
Buster Berggren
Trumpcappella (2018) 3′
Text: Buster Berggren
för vokalensemble
söndag 17 mars 2019 – 16:00
Konserthuset Grünewaldsalen
Klas Torstensson (f. 1951)
Lantern Lectures I-IV
för sinfonietta (1999-2002)
Volym I (Brass Link I /Solid Rocks I / Brass Link II) 23’
Volym II (Brass Link II/Solid Rocks II )17’
Volym III (Brass Link III / Aurora Borealis) 17’
Volym IV (Brass Link IV / Giants’ Cauldron ) 18’
söndag 17 mars 2019 – 19:00
Musikaliska
Lisa Streich (f. 1985)
Nebensonnen, 11′
for violin, viola, violoncello and clarinet (2015)
Miklos Maros (f. 1943)
Coalottino No 3 (2018) 14′
för gitarr, flöjt, klarinett, violin, viola och cello, uruppförande
Britta Byström (f. 1977)
A Walk on Green Streets, (2015) 14′
för flöjt, klarinett, piano, en slagverkare, violin, viola och cello.
Marie Samuelsson (f. 1956)
Lufftrumma II, 7′ (1994)
för flöjt, klarinett, slagverk, gitarr och cello
Jesper Nordin (f. 1971)
In the Midst of Trespassing No 2, 14′ (2010)
för violin, slagverk, piano och elektronik.
Jenny Hettne (f. 1977)
A swarm came in from the dark, 11′ (2014)
för solo violin, flöjt, klarinett, piano, slagverk, viola och cello
solist: Karin Hellqvist, violin
måndag 18 mars 2019 – 12:30
Kungl. Musikhögskolan Nathan Milsteinsalen
Zacharias Ehnvall (f. 1991)
Extonation et Faux Rondeau (2019)
for violin and clarinet in Bb, uruppförande
Johan Svensson (f. 1979)
404 Error (2019)
för klarinett, marimba och violin; uruppförande
Birgitta Flick (f. 1985)
Duo I (based on the melody of ”Hinunter ist der Sonne Schein” by Melchior Vulpius) (2019)
for flute and clarinet in Bb, uruppförande
Christopher Moriarty (f. 1993)
Blackstar (2019)
for Fl .(Alto) /Clr.(Bass)/ Perc. (2 Susp.Cym. /8 pitched gongs)/ Pno./ Vln./ Vla./ Vc.
uruppförande
Anton Alfvén (f. 1986)
Kvartettminiatyr: Arkaiskt leende I (2019)
för piccola, klarinett, violin och violoncell, uruppförande
Adam Eriksson (f. 1991)
Trio (2019)
för flöjt, klarinett och violin, uruppförande
Lina Nyberg (f. 1970)
Concordion Quartet (2019)
for flute, clarinet, violoncello and marimba, uruppförande
Anders Björk (f. 1977)
Rhythm changes, sketches and ideas (2019)
for flute, clarinet, marimba, bongodrums, piano, violin and cello, uruppförande
tisdag 19 mars 2019 – 19:00
Kungl. Musikhögskolan Nathan Milsteinsalen
Konsert med verk av Sofia Gubaidulina, framförda av holländska New European Ensemble.
Ur programmet:
Sofia Gubaidulina (f. 1931) – Repentance (2008) för cello, kontrabas och tre gitarrer
Sofia Gubaidulina – Sotto Voce (2010/13) för viola, kontrabas och två gitarrer