Triptyk för konstnärskolonin Worpswede

Konstnären Paula Modersohn-Becker (självporträtt ovan) är aktuell på Waldemarsudde i Stockholm. Kammarmusikserien Musik på Udden tar fasta på detta och ordnar den 3 oktober en konsert på utställningstemat – konstnärskolonin i Worpswede. Worpswede ligger några mil utanför Bremen; den mest kända i Tyskland och faktiskt större än den i Skagen.

Från 1889 bosatte sig här konstnärer inom jugend, impressionism och expressionism sökte sig ut på landet där ljuset var annorlunda och de kunde föra ett enklare liv nära naturen. Paula Becker var en av dem.

 

Tonsättaren Jonas Valfridsson Foto: Viktor Gårdsäter

Kammarmusikkonserten har temat Paula Modersohn-Becker. För detta tillfälle har Jonas Valfridsson  komponerat sin Worpswede triptyk för violin och piano, som uruppförs av Anders Lagerqvist och Mats Widlund.

Det är inte första gången som Jonas Valfridsson komponerar musik med utgångspunkt i konst. Han har tidigare inspirerats av kenyansk-amerikanska Wangechi Mutus målningar i sina orkesterverk, och nu senast är det John Bauers sagomålningar som inspirerat honom till att skriva en hel svit för kör och orkester, John Bauer-svit 1918, som uruppförs i Jönköping den 4 november.

 

Vid konserten spelas också musik av Paul Hindemith, Johannes Brahms, Charles Koechlin, och Johanna Senfter.

Medverkande musiker: Fredrik Malmberg och Vokalharmonin, Chris Parkes (horn), Mats Widlund (piano) och Anders Lagerqvist (violin), som också är konstnärligt ansvarig för Musik på Udden.

Marika Lagercrantz läser texter av Rainer Maria Rilke (som några år tillhörde kolonin i Worpswede) och Marie Darrieussecq.

 

 

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *