Norrmalmstorgsdramat blir kammaropera

Sverige, augusti 1973: kung Gustaf VI Adolf, ligger för döden. Den 23 augusti 1973 går en maskerad och k-pistbeväpnad man in på Kreditbanken på Norrmalmstorg och tar fyra bankanställda som gisslan. Dramat som skakade Sverige pågick i fem dagar under ett – för den tiden –  enormt mediapådrag och gav upphov till begreppet Stockholmssyndromet med innebörden att offret börjar sympatisera med förövaren.

Nu blir Norrmalmstorgsdramat opera med premiär i Vattnäs Konsertlada sommaren 2018.

För musiken står Albert Schnelzer (född sommaren före Norrmalmstorgsdramat) år just nu aktuell vid en tonsättarweekend i Stockholms konserthus, den 6–9 april. Schnelzer gör med Norrmalmstorgsdramat sin debut som operakompositör.

Librettot skrivs av dramatikern, regissören och koreografen Patrik Sörling, som sedan han som pojke befann sig på Norrmalmstorg när rånaren slog till, har haft ett särskilt intresse för ämnet. Han vill skapa ett drama som behandlar de komplicerade psykiska mekanismerna under extrem stress.

 

Vattnäs Konsertlada har kommit att bli ett forum för nyskriven svensk kammaropera. 2015 var det världspremiär för Mats Larsson Gothes och Greta Sundbergs opera Silverfågeln om Jussi Björling och den 6 juli uruppförs Kärlekskriget av Paula af Malmborg Ward och Mathias Clason, en opera baserad på Ebba Witt Brattströms uppmärksammade roman.

 

 

LÄMNA ETT SVAR

Please enter your comment!
Please enter your name here

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.