Stimgitarren har delats ut sedan 2002, både som akustiskt instrument och som elektriskt. Stimgitarren ska vara en uppskattning till (upphovsmannarättsorganisationen) Stims kunder som använder musik på ett genomtänkt sätt i sin verksamhet och som varit noggranna med att musikskaparna ska få ersättning för sitt arbete.
Snabbmatskedjan McDonald’s får ta emot Stimgitarren 2017. Man får priset för att de under detta år tagit ”ett nytt helhetsgrepp om musiken på sina restauranger och visar vägen för hur man kan skapa värde med musik”.
Hela motiveringen:
”Sveriges ledande hamburgerkedja McDonald’s får Stimgitarren 2017 för att under detta år tagit ett nytt helhetsgrepp om musiken på sina restauranger. Riktig musik, på rätt plats, vid rätt tidpunkt bidrar till en strategiskt genomtänkt atmosfär och en helhetsupplevelse för McDonald’s gäster. Med sin nya musikstrategi visar McDonald’s vägen för hur man kan skapa värde med musik och samtidigt värna om långsiktig hållbarhet inom det svenska musiklivet. McDonald’s nya satsning på musiken på deras drygt 200 restauranger är något Stim vill prisa – tillsammans ser vi till att musikskapare ersätts när deras musik spelas på dygnets alla timmar på restaurangerna runt om i landet.”
– Vi har beslutat att se musik som marknadsföring, så att få Stimgitarren betyder jättemycket, säger Rickard Berthold, Digital Lead på McDonald’s Sverige.
Den enklaste svaret på hur man stämmer en Stimgitarr blir: se till att musikskaparna får ersättning för sitt arbete.