Ett inte oansenligt antal kvinnor var verksamma som professionella kompositörer i Frankrike mellan första och andra världskrigen. Även om de arbetade tillsammans med sina manliga kolleger och accepterades av både konsertarrangörer, musiker, kritiker och publik, är de nästan okända idag. Deras verk framförs sällan på konsert eller spelas in.
Kompositören, dirigenten, pianisten och musikpedagogen Marcelle de Manziarly (1899–1989) är en av dessa stora, bortglömda musiker. iMusiken skrev för några år sedan om henne här ›
Född i Charkiv, Ukraina, död i Kalifornien.
Nu kommer en nyinspelning musik av de Manziarly. Ett stjärngäng av svenska musiker presenterar Marcelle de Manziarly och hennes kammarmusik på en ny skiva (BIS/Naxos).
Bengt Forsberg, piano, Cecilia Zilliacus, violin, Kati Raitinen, cello, och Peter Friis Johansson, piano, framför på denna nya inspelning ytterst engagerat de Manziarlys Pianotrio, Sonata för violin och piano, samt Trilogue.
Nadia Boulanger som mentor
Hon lämnade Ukraina som ung och satsade på studier i Paris. Efter att ha studerat komposition för Nadia Boulanger, som blev hennes mentor, och dirigering för Felix Weingartner i Basel, gjorde Marcelle de Manziarly en lysande musikerkarriär på båda sidor av Atlanten, i Europa och i USA.
Musiken av Marcelle de Manziarly sträcker sig över praktiskt taget hela 1900-talet och speglar hennes ständiga stilistiska utveckling och förvandling. Denna inspelning, som innehåller ett antal diskografiska uruppföranden, samlar verk komponerade vid olika tillfällen i hennes långa karriär, från violinsonaten, ett tidigt verk som redan visar exceptionell mognad med sina harmonier som är typiska för fransk musik vid sekelskiftet, till Trilogue med dess dissonanser och minimalism.