Egentligen är det lite kultur-sorgligt att så stor del (för att inte säga, så gott som all) ordinarie musikverksamhet tar långsemester under sommarmånaderna. Sista skattefinansierade orkesterkonserten är ofta i början av juni. Sedan får publiken vänta till säsongsstart i början av september.

När den potentiella publiken – nya lyssnare och stammisar – har som mest av tid och rörligheten och nyfikenheten på nya upplevelser är som mest gynnsamma, finns inte så mycket att lyssna in.

 

Inget ont om konceptet ”Musik i sommarkväll” som landets kyrkor så generöst strösslar med. Men de är alltid i det lilla formatet, aldrig med orkester. Och som lysande undantag finns naturligtvis uppsättningarna på Drottningholms Slottsteater, Opera på Skäret i Kopparberg, Vadstena-Akademien, Vattnäs konsertlada, Läckö slott, Ystad Opera, för att nämna de mest frekventa.

 

Undantaget Bergslagens Kammarsymfoniker

Men renodlade orkesterkonserter i det större formatet är sällsynta. Desto trevligare är det då med Bergslagens Kammarsymfoniker (som trots formatnamnet i år är en fullstor orkester med 80 musiker).

En symfoniorkester som spelar utan arvode, men får mat, boende på vandrarhem eller liknande, samt reseersättning under spelhelgerna; en ersättning som i år sänkts till ca 15 kr/mil).

 

Orkestern bildades 1974 i Lindesberg av apotekaren, musikentusiasten och flöjtisten Gunnar Malmgren.

Varje sommar arrangerar Bergslagens Kammarsymfoniker en kursvecka där man jobbar intensivt tillsammans med dirigent och solister av hög klass. Under terminerna spelar man under några veckoslut, där repetitioner och konserter är koncentrerade till helger. Totalt blir det omkring 20 konserter om året, mestadels i Västmanlands, Dalarna och Örebro län, men även i övriga Sverige och utomlands.

 

Dirigenten Merete Ellegaard

Fantastique, tre apelsiner och ett uruppförande

Under sommarens kursvecka på Sjöviks folkhögskola i Avesta pågick intensiva repetitioner med  Hector Berlioz: Symphonie fantastique  av Hector Berlioz, Kärleken till de tre apelsinerna av Sergej Prokofjev.

Dessutom ett uruppförande – Ianuae – av Ia Erlandsson.

Dirigent under veckan är Merete Ellegaard, konsertmästare är Tapani Stenros.
Övriga instruktörer under kursveckan har varit Claes Strömblad (trumpet), Lars-Audun Hadland (violin) och Duk-Kyung Chang (dirigent och konsertpianist).

 

Varje dag under veckan 18 – 22 juli har man gett konserter. Med fullstora orkestern den 21 juli i stora Martinhallen i Verket, Avesta, samt den 22 juli i Cassels konserthus i Grängesberg. Här framträdde också två ”ungdomssolister”: Noah Hofvander på saxofon (Pequena Czardas av Pedro Iturralde) och Anna Paulson, violin (ur violinkonsert 23 av Giovanni Battista Viotti).

Olika ensemblekonstellationer som Balders Brass, stråk-, brass- och träblås tillsammans, stråkar för sig, resp blåsarna för sig har dessutom gett konserter i Västanfors hembygdsgård, Västervåla kyrka i Ängelsberg, Verket i Avesta, Norbergs kyrka och Sala sockenkyrka. Åtta konserter på en julivecka.

 

Ia Erlandsson

född 1991, har komponerat verket Ianuae för Bergslagens Kammarsymfoniker. Hon studerar just nu komposition vid Örebro Universitet, och har under ett flertal år studerat både komposition och piano. Hon ingår även i nätverket Konstmusiksystrar ›.

 

 

Smakprov på Noah Hofvanders solistframförande:

 

 

 

 

 

 

 

Bild överst: Bergslagens Kammarsymfoniker i Martinhallen, Verket, Avesta. 

LÄMNA ETT SVAR

Vänligen ange din kommentar!
Vänligen ange ditt namn här

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.