Det blir det urpremiär för tonsättaren Mirjam Tallys beställningsverk Fade to blue med Nordiska Kammarorkestern. Först i Tonhallen, Sundsvall, den 17 februari och därefter en turné.
Fade to Blue (från 2021, 10 min) sägs vara musik med en glad, öppen och flödande karaktär och låter ibland rent improvisatorisk. Fade to Blue är i gränslandet mellan kammarmusik och elektronisk musik. Hon kallar sin musik för ett ’meditativt landskap’. Mirjam Tallys musik har en glad, öppen och flödande karaktär och låter emellanåt rent improvisatorisk.
– Musikskrivandet påminner för mig lite om arbetet med att måla en tavla eller att fotografera. Fast det är en mycket långsammare process, säger Mirjam Tally, en estländsk tonsättare bosatt i Sveriges sedan 2006 (numer i Visby). Tally är utbildad vid Estniska musikakademin i Tallinn, där hon bl a studerade för Lepo Sumera.
Ett vidsträckt hav
Tally beskriver stycket som en musikalisk tolkning av ett vidsträckt hav:
– Ett hav som ett mönster av vågor. Ett statiskt ögonblick från förr, en impressionistisk tavla som en konstnär har målat vid havet i solnedgången. Ett fartyg som ger en signal innan det försvinner i en dimma.
Konserten innehåller dessutom verk av två döda mästare: Violin Concerto, Op.61 av Ludwig van Beethoven och Symfoni nr 95 av Joseph Haydn.
Samtliga verk framförs under ledning av den tyske dirigenten och violinisten Kolja Blacher.
Konserten ges också i Örnsköldsvik den 18 februari, i Varberg den 21 februari, i Kungsbacka den 22 februari, i Halmstad den 23 februari, i Vara konserthus den 24 februari, samt på Musikaliska i Stockholm den 25 och 26 februari.