Det var öppet hus och Filharmonins dag i Stockholms konserthus lördagen den 14 januari. Som vanligt ett härligt myller av levande-ljud-sugna barn, en del ungdomar och vuxna i alla åldrar; med tydligt inslag av mor- och farföräldragenerationen.
Tre minikonserter bjöds det på under dagen, med Kungl Filharmoniska orkestern dirigerad av Maria Eklund. Som programvärd fick publiken höra och se tidigare Bolibompa-programledaren, sångerskan och skådespelaren Ayla Kabaca.
Och vad bjud musikaliskt? Nu när man har en stor skara potentiella nya konsertbesökare i salongen.
Sergej Prokofjevs Peter och vargen (från 1936) är väl ett bra val för unga musiköron. I övrigt blir det synnerligen traditionellt – och väldigt gammal musik:
Pomp and Circumstance av Edward Elgar (från tidigt 1900-tal) följt av Rosamunda-uvertyren av Franz Schubert (från 1823), samt några satser Pjotr Tjajkovskijs Nötknäpparen-svit, Danse russe, Trépak och Blommornas vals (från 1892).
Och som för att visa att det minsann finns kvinnliga komponister: Konsertuvertyr D-dur (från 1873) av Elfrida Andrée. Ett ganska tråkigt stycke utan egen profil.
Synd att man inte tog chansen att spela något eller några av våra nutida kvinnliga tonsättares verk; det finns en räcka spännande orkesterverk att välja mellan.
Idealet behöver inte vara den romantiska periodens konstmusik. Ny musik för nya besökare skulle vara ännu bättre, och framåtsyftande, musikpropaganda.
I anslutning till Filharmonins dag kunde Konserthuset stolt presentera sin nya, omgjorda webbplats med de uppfordrande imperativen Hör passionen – Möt känslorna – Upplev magin.
Ny grafisk identitet hör till sådan webb-omgörning och ny symbol för huset har presenterats, signerad designbyrån Kurppa Hosk, Stockholm.
Designbyråns egen till vänster, Konserthusets nya i mitten.
Till höger, omslaget till skriften Choral Conducting från 1976 av Eric Ericson, Gösta Ohlin och Lennart Spångberg.
Till webbplatsen för Konserthuset Stockholm ›