Sedan mer än tre år tillbaka saknar symfoniorkestern i Helsingborg en chefsdirigent/konstnärlig ledare. Förra säsongen satsade man på en s k mentorsdirigent ›, Gudrun Dahlkvist, men några fler chanser fick hon inte här.

Istället blir det nya dirigenter för så gott som varje konsert under säsongen: drygt 22 dirigenter engageras från september 2023 till och med maj 2024.

Mix à la Husets resurser

Någon konstnärlig eller tematisk styrning av den musik som ska framföras i stadens konserthus är svår att upptäcka. Det blir därför lätt för de inbjudna dirigenterna att ta med sig sina favoritpartitur. I en blandning som på en skolköksmeny skulle betecknas som ”husets resurser”.

Många av de gamla mästarna finns med, givetvis; det är blygsammare med senare tiders och samtida tonsättare. Ett enda uruppförande på 11 min finns med i januari 2024: Henrik Hellstenius har orkesterarrangerat några sånger av Robert Schumann.

Intressantare är att i allhelgonatid klimatoratoriet Silent Earth av Karin Rehnqvist framförs tillsammans med Requiem av Wolfgang Amadeus Mozart. Chans för Helsingborgs konserthuskör och orkestern att glänsa under dirigenten Peter Szilvay.

Den svenska musiken?

Senare i november finns Cellokonsert av Anders Hillborg med på programmet, med Amalie Stalheim som solist.

Rehnqvist + Hillborg bidrar därmed till två större verk i ett säsongsprogram som lider stor brist på svenska inslag. Helsingborgs Symfoniorkester menar därmed att 4,5 % spelad musik av svenska tonsättare är tillräckligt.

Inte ens Sveriges Nationalorkester (Göteborgs Symfoniker) nöjer sig med en så blygsam andel svenskt.

6 % skapat av kvinnor

Även de kvinnliga kompositörerna – från förr och mer samtida – har svårt att göra sig hörda. 6,1 % av all spelad musik i Helsingborgs konserthus är komponerad av kvinnor (där Karin Rehnqvists oratorium med en dryg halvtimmes speltid utgör en tredjedel). Så det blir ganska korta stycken (på sådär 10 minuter i genomsnitt) som får plats – av Britta Byström, Missy Mazzoli, Unsuk Chin, Alma Mahler, Lisa Streich, Emily Howard, Clara Schumann och Louise Farrenc.


Uppgifter om framförd repertoar är hämtade från orkestrarnas säsongsprogram 2023-24, publicerade på webben eller som pdf. Durata (speltid) enl resp orkesters angivelse, eller som en genomsnittlig beräkning från liknande framföranden. För durata av uruppföranden kontaktas oftast tonsättaren direkt.
Som ’samtida musik’ räknas verk komponerade 1950–2023.



LÄMNA ETT SVAR

Vänligen ange din kommentar!
Vänligen ange ditt namn här

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.