Långt innan konserthusen började presentera musiken från sina scener var de musikaliska salongerna i större bostäder det vanliga sättet att utöva och lyssna på musik. Behändiga och avspända träffpunkter för musiker och publik.

Salongerna användes på detta sätt under de första decennierna på 1800-talet. Schubertiaderna med Franz Schuberts kompositioner, var inte bara en konstnärlig mötesplats utan även ett tillfälle att i den slutna kretsen diskutera politik och framföra kritik mot det enväldiga kejsardömet.

Sally Lundgren, altsångerska.

Den här traditionen har Göteborgs Liederkollektiv väckt till liv genom att framföra de gamla klassikerna av Schubert, Schumann, Debussy, Fauré med flera. Med ett viktigt tillägg: Liederkollektivet stannar inte där utan förnyar traditionen med nybeställd musik och lyrik, främst av göteborgsbaserade unga komponister och poeter.

Nattliga sånger

Den avslutande musikaliska salongen för 2022–2023 har titeln Vem tröstar Edith? med temat skuldkänsla; inspirerad av den skuld som en anhörig till Edith Södergran kände efter hennes död.

Det blir sånger ur Carin Bartosch Edströms sångcykel från 2011 – Fyra nattliga sånger – med texter av Edith Södergran liksom kompositioner av Gösta Nystroem, Franz Schubert och Claude Debussy.

Sångerskan Sally Lundgren, alt, medverkar här med Karin M Nilsson vid pianot.

Clara Bergendahl, pianist och kompositör
Nyskriven pianomusik

Ett nybeställt stycke pianomusik av unga komponisten Clara Bergendahl (f. 1999). Hon har arbetat som balettpianist på Svenska Balettskolan men även som akrobatiklärare. Det blir även ny poesi av göteborgspoeten Sayam Chortip som också medverkar.

Allt i denna musikaliska salongsavslutning inträffar den 10 juni kl 16.00 i Rambergskyrkan, Göteborg.


Bilden överst: En Schubertiad, oljemålning av Julius Schmid 


LÄMNA ETT SVAR

Vänligen ange din kommentar!
Vänligen ange ditt namn här

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.