Den 30 november röstade riksdagen igenom en ny upphovsrättslag som bland annat innebär att sociala medier behöver ta större ansvar för det upphovsrättsligt skyddade material som användarna laddar upp.
Syftet med lagen är att skapa en välfungerande digital marknad, både för musikskaparna och samhället i stort. Den bygger på EU:s upphovsrättsdirektiv som antogs 2019 efter intensiva diskussioner, skriver Stim i ett pressmeddelande.
Upphovsrättsdirektivet stärker musikskaparna i förhandlingar om musikens värde. Vidare slås fast att de stora digitala plattformarna måste lämna ut bättre information om vilken musik som spelats på deras tjänster, vilket är en förutsättning för att rätt upphovsperson ska få betalt.
Bättre möjligheter få betalt
– Nu flyttas musikskaparnas position äntligen fram och de får bättre möjligheter att få betalt för musiken. Stim har arbetat i många år för den här lagen, och att den ska bli så bra som möjligt. Det har inte varit lätt och mäktiga motståndare har försökt att stoppa direktivet på vägen. Det är glädjande att Sverige nu implementerat det, säger Lina Heyman, chefsjurist på Stim.
Den beslutade lagen är en revidering av regeringens första förslag, som Stim och många andra organisationer hade stora invändningar emot.
– Det är positivt att fler inom politiken har engagerat sig för en stark upphovsrätt, och för att säkerställa att musikskaparna har goda förutsättningar att fortsätta skapa musik i världsklass, fortsätter Lina Heyman.
Upphovsrättsdirektivet innehåller en lång rad reformer, men särskilt värt att lyfta är att upphovspersonerna får stärkt position i avtalsförhandlingar. Den så kallade transparenstriangeln kommer bland annat att ge musikskapare rätt till lämplig ersättning, att häva oskäliga avtal och att begära tydligare information om hur deras verk används, samt möjligheter till ytterligare ersättning för succéverk.