Konstmusikens värld är inte hela världen. Så har det varit av tradition och så är det även 2022. Inte bara i Sverige, utan det är ett generellt fenomen.
De svenska orkestrarna ägnar sig åt det genom decennier traditionella programurvalet. Då blir det västvärldens musik som får företräde.
Jämfört med hur världsbilden såg ut för åtta år sedan (iMusiken gjorde en liknande kartläggning 2014) har världsbilden krympt bland de svenska orkestrarna. Fortfarande är musik av tyska tonsättare dominerande, medan andelen av de österrikiska tonsättarnas musik har minskat, liksom de ryska tonsättarnas.
Orepresenterad musik
Andelen musik från våra nordiska grannländer är förvånansvärt blygsamt.
Dessutom är hela kontinenter orepresenterade, som exempelvis Afrika, merparten av Sydamerika och Asien. Australien, Kina, Brasilien m fl länder är visserligen färgmarkerade, men är representerade endast med enstaka verk.
– What we play is life, som Louis Armstrong sa.
Musikens världskarta är beräknad efter antal framförda verk hos elva av Sveriges största orkestrar*).
Klicka på kartan för att se antal verk från respektive land.
*) Sveriges Radios Symfoniorkester (inkl Östersjöfestivalen), Kungl Filharmonikerna, Göteborgs Symfoniker, Malmö Symfoniorkester, Helsingborgs Symfoniorkester, Norrköpings Symfoniorkester, Gävle Symfoniorkester, Norrlandsoperans Symfoniorkester, Wermland Operas orkester, Svenska Kammarorkestern, Västerås Sinfonietta.