Det är inte varje halvår, eller år, det uruppförs en ny symfoni komponerad av en svensk tonsättare. Den 24 november händer det, på NorrlandsOperan i Umeå.
Det är tonsättaren Anders Nilssons nya symfoni, den tredje, skriven för NorrlandsOperans Symfoniorkester. Den grekiska myten om Orfeus och Eurydike spelar en viktig roll i verket, både på ett musikaliskt och personligt plan.
Titeln Orfeus och Eurydike kom till honom efter att symfonin var klar. Den sägs ha en högst personlig förklaring. Strax innan han började skriva verket hade han gått igenom skilsmässan från den kvinna han levt med i 26 år. Men musiken överger aldrig en tonsättare, och han arbetade oförtrutet på, trots sin förtvivlan.
– Jag gick in i musiken. Att vara tonsättare är att vara arvtagare till Orfeus, vi skriver utifrån våra liv, och det vi råkar ut för sätter sina spår i vår musik. Orfeus lyckades ju faktiskt med sin vackra sång och musik beveka gudarna så att han skulle få tillbaka sin älskade Eurydike från dödsriket, säger Anders Nilsson.
Tvärtom mot myten
Villkoret som gudarna gav Orfeus var att han skulle leda Eurydike upp till de levandes värld utan att se sig om efter henne. Men Orfeus vände sig ändå om, och förlorade därmed sin älskade hustru för alltid. Till skillnad från Orfeus fick Anders sin älskade tillbaka. För när symfonin väl var klar återförenades de.
Anders Nilsson beskriver sitt nya verk som en ljus symfoni med vissa melankoliska drag, där harpan har en viktig plats. Orfeus instrument var lyran, som i den moderna orkestern motsvaras av harpan.
Nilssons trea framförs i konserten tillsammans med Brahms fyra och Sibelius Valse triste. Den amerikanske dirigenten James Feddeck leder orkestern.