Gävles stora tonsättarbidrag till den svenska konstmusiken är Bo Linde. Han blev inte gammal, bara 37 år (1933–1970). En outsider i 1950- och 1960-talets svenska tonsättarvärld, som dominerades av de avantgardistiska kompositörerna, framför allt i Stockholm; läs: Måndagsgruppen. Vid hans tidiga död låg flera av hans betydande verk ännu ouppförda.

Bo Linde hann komponera mängder av musik, i både modernistisk och romantisk stil; orkesterverk, kammarmusik, sånger, körmusik, samt kompositioner för orgel, liksom piano. Cirka 40 opustal och ett 50-tal verk utan opusnummer.

Linde var en super-talang redan i tidiga tonåren. Han var student vid kompositions- och pianoklasserna vid Kungliga Musikaliska Akademien (Musikhögskolan i Stockholm) 1948-1952; notera att han då bara var 15 år när han började den högre musikutbildningen. Han studerade dirigering i Wien 1953-54, var musikkritiker i Gefle Dagblad från 1953, och lärare i musikteori vid Stockholms borgarskola 1957-60.

Pianotrion hörs på nytt

Nu har nutida musiker grävt fram helt okända Linde-verk. Som hans Pianotrio nr 1, opus 5, som för första gången nu finns inspelad.

Det är violinsten Ylva Larsdotter, cellisten Torun Sæeter Stavseng och pianisten Peter Friis Johansson som presenterar detta. På skivan från db Productions/Naxos finns även Character Pieces för piano (opus 4) samt Divertimento Op. 25, här för första gången i en version för violin, cello och piano.

LÄMNA ETT SVAR

Vänligen ange din kommentar!
Vänligen ange ditt namn här

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.