Malmö Symfoniorkester (MSO), som saknar chefsdirigent sedan Robert Trevino lämnade för två år sedan, har lyckats presentera ett säsongsprogram för 2023–2024 som är nästan helt fritt från nya tag och överraskningar.

Det är ganska anmärkningsvärt att en skattefinansierad fulltidsorkester i Sverige år 2023 får ihop en säsong med konsertmusik där endast en (1) kvinnlig tonsättare får plats: Anna Þorvaldsdóttir, från Island, får sitt stycke Metacosmos (komponerat 2018) framfört i slutet av maj 2024. 14 minuter. Det är allt.

14 minuter innebär en kvinnlig representation med 0,7 % av all spelad musik av symfoniorkestern i konserthuset Malmö Live.

Programrådet i MSO synes negligera all musik som finns av kvinnliga kompositörer, trots att de samtida kvinnliga tonsättarna runt om i världen, inklusive de nordiska, är väldigt produktiva med orkesterverk. Även tidigare kvinnliga tonsättare har glömts bort, något som andra orkestrar gärna tar till när de vill åstadkomma ett slags balans (Louise Farrenc, Helena Munktell, Lili Boulanger, Ruth Gibbs, Valborg Aulin, Florence Price etc.)

Den samtida musiken finns med …

Men det är inte helt ute med samtida musik hos malmösymfonikerna – trots att uruppföranden helt saknas. Publiken får bland annat Allan Pettersson, Tobias Broström, Daniel Börtz, Anders Eliasson, Marc Anthony Turnage, Ingvar Lidholm, Anders Hillborg och Aulis Sallinen. Totalt betyder det att nyare musik av manliga tonsättare ges en andel av 15,8 % av all framförd musik.

… liksom den svenska

Som komplement till de svenska samtida tonsättarna ges också musik av Franz Berwald (Sinfonie singulière), Wilhelm Stenhammar (Symfoni nr 1), Hilding Rosenberg (Symfoni nr 3, ”De fyra livsåldrarna”), Nathanel Berg (Traumgewalten), Gullebarns vaggsånger av Wilhelm Peterson-Berger och Hornkonsert av Kurt Atterberg.

Så: plötsligt seglar Malmö Symfoniorkester upp som stabil företrädare för de svenska (obs! manliga) tonskaparna – närmare 22 % av den spelade musiken är svensk.


Uppgifter om framförd repertoar är hämtade från orkestrarnas säsongsprogram 2023-24, så som de ursprungligen publicerades på webben eller som pdf. Durata (speltid) enl resp orkesters angivelse, eller som en genomsnittlig beräkning från liknande framföranden. För durata av uruppföranden kontaktas oftast tonsättaren direkt.
Som ’samtida musik’ räknas verk komponerade 1950–2023.


LÄMNA ETT SVAR

Vänligen ange din kommentar!
Vänligen ange ditt namn här

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.