Vurmen för vikingatiden var under 1800-talet betydande inom operavärlden. Någon som minns Nibelungens ring av Richard Wagner, från 1857?
Det fanns även kvinnliga tonsättare som vurmade för det nordiskt vikinga-aktiga. Som vanligt hamnade allt sådant gods i skymundan, framför allt hos eftervärlden. Nu tar sig projektet DAO/ Den Andra Operan an uppgiften att lyfta fram ett par operor av kvinnor. För regi och koncept svarar Ditte Hammar.
I en föreställning den 19 april på Historiska museet i Stockholm blir det fina smakprov på musik och handling i två operor av två kvinnliga kompositörer, båda välkända och uppskattade på sin tid, idag sorgligt bortglömda.
Det är Konung Hiarne (från 1891) av finlandssvenska-tyska Ingeborg von Bronsart (1840–1913) samt Hrane (från 1925) av danska Thekla Griebel (1866–1940). Båda dessa operor utspelar sig på vikingatiden.
Dramatiska skaldetävlingar
Konung Hiarne börjar med en skaldetävling som hålls för att utse Danmarks näste kung. Därefter följer en maktkamp mellan Sverige och Danmark, där kärleken mellan den danske kung Hiarne och den svenska prinsessan Hilda sätts på prov. Slutet bjuder på en spektakulär kör med bevingade valkyrior som tar med sig operans stupade hjältar till Valhalla.
Hrane kretsar också den kring en skaldetävling, mellan den manlige Ragnvald och den mer känslige Hrane. Den danske kungen Hroar känner sig tvingad att utse Ragnvald till vinnare, men är i själva verket rörd av Hranes mer subtila sång.
Medverkande
Sångare: Hanna Fritzson, Maud Hammerud, Wiktor Sundqvist, Clifford Lewis, Linus Flogell
Pianister: Nigar Dadascheva, Anna Christensson
Kör: Operadonnorna och sopranen Lisa Thor