Det finns givetvis inget egenvärde i att en svensk, skattefinansierad orkester ska ha en svensk, skatteutbildad dirigent. Men som läget ser ut, kan man ju ställa sig frågan varför vi på löpande band vid landets högre musikutbildningar satsar på en dirigentutbildning som inte ger någon chans framför de svenska orkestrarna.

En nyutexaminerad dirigent kan inte förvänta sig jobb framför en orkester. Men tydligen inte heller en dirigent som tog sin examen för 10, 15 eller 20 år sedan kan räkna med några utvecklande dirigentuppdrag här hemma. Hur ger vi svenska dirigenter chansen? Eller är de inte konkurrenskraftiga nog?

Sannolikheten att de vakanta tjänsterna i Malmö, Helsingborg och Gävle ska tillsättas med svenska dirigenter får betraktas som låg.

Fortfarande är det de internationella chefsdirigentnamnen som gäller (9 manliga, två kvinnliga). Som dessa:

Kungl Filharmoniska Orkestern Ryan BancroftUSAfrån 2023/24
Sveriges Radios SymfoniorkesterDaniel HardingGBRfrån 2007
Kungl HovkapelletAlan GilbertUSA/SWEfrån 2021
BlåsarsymfonikernaCathrine WinnesNOR2015–2023
Göteborgs SymfonikerSanttu-Matias RouvaliFIN2017–2025
GöteborgsOperaningen uppgift
Malmö Symfoniorkestervakant
Malmö OperaPatrik Ringborg (1:e gästdirigent)SWEfrån 2022
Helsingborgs Symfoniorkestervakant
Musica VitaeBenjamin Schmid (konstnärlig ledare)AUTfrån 2020
Jönköpings SinfoniettaMarit Strindlund (musikchef)från 2020
Norrköpings SymfoniorkesterKarl-Heinz SteffensGERfrån 2020
Wermland Operas orkesteringen uppgift
Svenska kammarorkesternMartin FröstSWEfrån 2019
Västerås SinfoniettaSimon Crawford-PhillipsSWE2017–2026
DalasinfoniettanClaire LevacherFRAfrån 2023/24
Gävle Symfoniorkestervakant
Nordiska kammarorkesternElisabet Ljungar (musikchef)
Norrlandsoperans SymfoniorkesterVille Matvejeff (1:e gästdirigent)FINfrån 2022

LÄMNA ETT SVAR

Vänligen ange din kommentar!
Vänligen ange ditt namn här

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.