Som tonsättare och librettist får man ta ansvar för att ordna sin försörjning. Man ska dessutom vara utrustad med stort hopp, oändligt tålamod och att leva kreativt bortom alla longörer.
2006 fick tonsättaren Karin Rehnqvist och librettisten Kerstin Perski en förfrågan om en helaftonsopera för Kungliga Operan, Stockholm. Efter parets kreativa processer kom de fram till att det skulle bli en opera i nutiden, om något som kändes angeläget. Det blev operan Strandad, Drifted på engelska.
En kvinna flyter i land efter att ha undkommit en naturkatastrof, men anklagas senare för att ha övergivit sin familj. Vulkanutbrottet är tänkt att kännas ända ut till de bakersta bänkraderna. Men historien kunde lika gärna handla om Estoniakatastrofen (1994), tsunamikatastrofen i Thailand (2004), jordbävningarna i Haiti (2010 och 2021) eller våra dagars allt oftare förekommande miljö– och flyktingkatastrofer.
Kontrakt. Sedan ingenting
Två år senare (2008) är det klart för kontraktsskrivning med operans ledning, under stor samstämmighet.
Därefter händer ingenting. I december 2018, dvs tio år senare, möts kompositör/librettist/operaledning på nytt. Det är svårigheter att schemalägga helaftonsoperan samt att hitta regissör, meddelas det.
Det är 14 år efter kontraktsskrivningen. Som sammanfaller med Birgitta Svendéns förlängda förordnande som konstnärlig chef och vd.
Helaftonsoperan får sin premiär
Nu, i november 2022, blir det premiär på Operan i Stockholm; en helaftonsopera med solister – Vivianne Holmberg, Lena Willemark, Carl Ackerfeldt, Katarina Leoson, Johan Edholm samt Elvira Kählin och Benthe Börjesson Liebert.
Dessutom Kungl Operans kör och Hovkapellet samt barn från Adolf Fredriks Musikklasser.
Allt under ledning av Cathrine Winnes, med Oleksandr Yankevych som alternerande dirigent. För regin svarar Natalie Ringler och scenografin är signerad Anna Heymowska.
Premiären sker lördagen den 19 november 2022. Därefter föreställningar den 22/11, 28/11, 7/12, 14/12, 27/12.