I Tromsø i Nord-Norge finns världens nordligaste universitet, UiT, Universitet i Tromsø, med bland annat ett musikkonservatorium dit studenter från många olika länder kommer för att studera klassisk och rytmisk musik, konstpedagogik och drama. Det är ett av Norges åtta universitet (som även har ett samarbete med Umeå universitet).
Under sista veckan i februari har här pågått en Rehnqvist-festival, med Karin Rehnqvist som Composer in Residence, på plats för mästarklasser, seminarier och föredrag, för att delta vid repetitioner – och för att lyssna på konserterna, givetvis.
17 verk på fem dagar
Och konserter har det blivit åtskilliga av under festivalveckan. Den 21/2 framförde i Musikkonservatorers konsertsal Trondheim-gruppen Alpaca Ensemble (t h) tillsammans med klarinettisten Rolf Borch sitt program, under rubriken Ren Rehnqvist. Konserten innehöll Långt borta och nära, för soloklarinett och ebow – Beginning – In Orbit.
Fredag den 24/2 anordnades lunchkonsert i Kulturhuset, Tromsø, med medverkan av studenter vid Musikkonservatoriet.
Vid kvällskonserten i Tromsø domkyrka den 24/2 – med titeln Ock av törnen – framfördes Psalm ur natten – Raven Chant – Sånger ur jorden – I himmelen – Jag lyfter mina händer – Valv – Ock av törnen – Musik till den sovande – Taromirs tid. Med en lång rad medverkande: Konsen Sinfonietta (dirigent Kai Grinde Myrann), Tromsø akademiske kvinnekor (dirigent Bjarne Isaksen), Berit Norbakken Solset med Konsen Saxofonkvartett, Marianne Beate Kielland, samt studenter och anställda vid Musikkonservatoriet.
Lördag den 25/2 gavs konserten Der nettene er lange … på Musikkonservatoriet i Tromsø. Medverkande Berit Norbakken Solset, sopran, Marianne Beate Kielland, mezzosopran, Håkon Kristiansen, slagverk, samt studenter från Musikkonservatoriet.
Programmet bestod av Rädda mig ur dyn – 3 Christopher Robinsånger – Wings – Jag lyfter mina händer – Puksånger – Lockrop.
Tonsättaren själv är glad och överrumplad på samma gång:
– Allt har varit mycket lyckat. Känner mig oerhört rörd över alla unga musikers engagemang och vilja att sätta sig in i annorlunda musik. Det är huvudsaken; de är ju framtiden, säger Karin Rehnqvist.