Vid Högskolan för scen och musik i Göteborg blir det den 28 januari i Vasakyrkan en spännande disputationskonsert. I ett samarbete mellan pianisten och doktoranden Magda Mayas och koreografen Toby Kassell kommer man att skapa olika ”rumsliga och aurala perspektiv, där ljudet och minnet av ljud och rörelser får en rumslig och fysisk närvaro”.

Pianisten Magda Mayas.

Verket som framförs heter Accretion – för tre pianon och en pianist (accretion kan översättas till anhopning).

Tre pianon placeras i olika positioner, där publiken sitter mellan och runt instrumenten. Pianisten spelar inuti instrumenten med olika föremål och förberedelser och rör sig mellan pianon för att arbeta med resonansen från alla tre ljudkropparna samtidigt.

En ljudförvandling i rummet

Små fjärrstyrda vibrerande motorer och ebows placeras i instrumenten. Kombinationen av dessa resonansmaterial bildar en sonisk och fysisk koppling mellan instrumenten och förvandlar rummet – en organisering av ljud, instrument, kropp och rörelse i rymden.

Toby Kassell är en koreograf och dansare som arbetar mycket med ljud och producerar originalverk, för närvarande anställd på GöteborgsOperan.

Magda Mayas är doktorand vid Högskolan för scen och musik. Konserten i Vasakyrkan ges i anslutning till hennes disputation den 29 januari 2020.
Avhandlingen har rubriken Utökade pianotekniker i en improviserad kontext – en undersökning av sonisk kontroll.

LÄMNA ETT SVAR

Vänligen ange din kommentar!
Vänligen ange ditt namn här

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.