GöteborgsOperan har som mål att vara fossil-oberoende om tio år; ett mål som kan kännas övermäktigt.
Men om vi bryter ner det? Om alla minskar sitt nuvarande koldioxidavtryck med tio procent per år – då kan man faktiskt nå målet i tid.
Så resoneras det på Göteborgs operahus som har annonserat GöteborgsOperans Klimatutmaning – man vill utmana och uppmuntra oss alla till förändrade beteenden och minskade klimatavtryck.
GöteborgsOperans fyraåriga uppsättning av Richard Wagners Nibelungens ring skildrar bland annat exploateringen av naturens resurser. En resa som slutar med Ragnarök.
Enligt forskare, folkliga protester, strategiska måldokument för stater och företag över hela världen är miljöfrågan den viktigaste: klimatförändringarna kommer att påverka oss alla. Det krävs strukturella åtgärder och tekniska innovationer, men vi behöver också förändra våra beteenden.
Vägar till mer hållbar scenkonst
Bakgrunden till initiativet är det sedan länge prioriterade miljöarbetet på GöteborgsOperan, vilket fick regissören och dåvarande konstnärliga chefen Stephen Langridge att göra sin fyraåriga uppsättning av Wagners Nibelungens ring till ett läroexperiment för huset att hitta nya vägar till mer hållbar scenkonst.
Till den inledande prologen Rhenguldet arbetade verkstäderna bland annat med dekor av spillvirke, miljövänlig eld, egentillverkat miljö- och människovänligt smink och växtbaserad färgning av kostymer.
– Man behöver inte särskilt mycket fantasi för att se den här berättelsen som en analogi över världen omkring oss, med dagens framväxande rörelse av passionerade, tonåriga klimatstrejkare som står inför utmaningen att städa upp i den röra som deras föräldrar och mor- och farföräldrar har skapat, skriver Stephen Langridge i föreställningsprogrammet till Valkyrian.