Dubbelkonserter för violin och gitarr hör inte till det vanligaste. Kompositörerna William Lovelady (2012) och Aaron Jay Kernis (1997) har gjort det, bland andra.

Men som första svenska tonsättare presenterar nu Marie Samuelsson sin dubbelkonsert för violin, gitarr och orkester – Brandnäva.

– Det var dirigenten Christian Karlsen och gitarristen Jacob Kellermann som kontaktade mig om denna idé, som jag tyckte var väldigt rolig, eftersom den var så ovanlig, och dessutom innebar en stor utmaning, berättar Marie Samuelsson.

Gävle Symfoniorkester gick in som beställare och vi blev jätteglada när violinisten Catharina Chen tackade ja till att vara med, berättar Marie Samuelsson.

Liten blomma inspirerade

Inspirationen till verket hittade Marie Samuelsson i Tyresta Nationalpark där hon sett en skylt om en liten blålila blomma, brandnävan; en ört vars frön bara gror om de blir uppvärmda till ca 40 grader. Efter den stora skogsbranden i Tyresta söder om Stockholm 1999, blommade växten där det tidigare inte brunnit på 300 år. Brandnävan blommar bara i några få år för att sedan försvinna, men fröna ligger kvar i jorden.

Vad händer mellan det intensiva och det svaga?

I dubbelkonserten Brandnäva utforskar Marie Samuelsson mötet mellan det intensiva och det svaga.
– Vissa delar av musiken beskriver känslan av brand, väldigt kraftfullt, rytmiskt och starkt. Medan andra delar försöker ta tag i en musikalisk skörhet. Det blir väldigt skirt och ljudsvagt, men jag vill få fram att det svagare partierna också kan vara starka, rent upplevelsemässigt. Som den där känslan inför en liten blå blomma som ändå klarar sig mitt i förödelsen.

Fredag den 8 november uruppförs Marie Samuelssons Brandnäva i Gävle Konserthus. Christian Karlsen dirigerar.



Bilden överst: foto Josef Doukkali.

LÄMNA ETT SVAR

Vänligen ange din kommentar!
Vänligen ange ditt namn här

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.