Den konstnärliga ledningens och programrådens ambitioner varierar starkt bland landets åtta skattefinansierade symfoniorkestrar. iMusiken har gått igenom samtliga konsertprogram för säsongen 2018–19 och hittar märkbara skillnader i repertoaruppläggen.
Det förvånar nog ingen, att det är de gamla, döda, utländska mästarna som regerar i konsertprogrammen. Decennium efter decennium, säsong efter säsong handlar det till största delen om att spela Mozart, Brahms, Beethoven, Mahler, Bruckner et consortes.
Svenskt, nyare, kvinnligt
Därför har iMusikens genomgång av repertoaren hos symfoniorkestrarna haft ett särskilt fokus på framföranden med
- 1. musik av svenska kompositörer genom tiderna,
- 2. nyare musik, komponerad efter 1970,
- 3. musik av kvinnliga tonsättare.
Med dessa tre parametrar har sedan orkestrarna bedömts efter den procentuella andelen spelad musik; svenskt, nyare musik, kvinnliga tonsättare. Allt räknat i durata (speltid i minuter).
Den slutliga tabellen
iMusiken har tidigare publicerat separata presentationer av de sju orkestrarnas konsertupplägg (länkar nedan) – Kungliga Filharmonikerna, Sveriges Radios Symfoniorkester, Malmö SymfoniOrkester, Göteborgs Symfoniker, Helsingborgs Symfoniorkester, Norrköpings Symfoniorkester, Norrlandsoperans Symfoniorkester och Gävle Symfoniorkester.
Här kommer den slutliga tabellen i Repertoar-Allsvenskan för säsongen 2018–19. Som synes, nästan dött lopp mellan Malmö SymfoniOrkester och Kungliga Filharmonikerna.
Väldigt jämnt i botten, också.
Orkester | Ort | Poäng | |
---|---|---|---|
1 | Malmö SymfoniOrkester | Malmö | 54,3 |
2 | Kungliga Filharmonikerna | Stockholm | 53,5 |
3 | Norrlandsoperans Symfoniorkester | Umeå | 50,3 |
4 | Norrköpings Symfoniorkester | Norrköping/Linköping | 34,2 |
5 | Gävle Symfoniorkester | Gävle | 24,3 |
6 | Göteborgs Symfoniker | Göteborg | 22,5 |
7 | Sveriges Radios Symfoniorkester | Stockholm | 20,2 |
8 | Helsingborgs Symfoniorkester | Helsingborg | 19,1 |
Repertoargenomgången är gjord utifrån publicerade säsongsprogram, på webben eller i tryck. Beräkningarna omfattar samtliga egna orkesterframföranden, räknat i durata, på hemmascenen; alltså inte gästspel, turnéer, inte heller barn- och familjekonserter eller konserter med ospecificerat program.
De separata orkesterpresentationerna
Sveriges Radios Symfoniorkester har tappat det svenska ›
Två symfoniorkestrar – en tittar bakåt, en lyfter ›
Sparsamt med det svenska hos Sveriges Nationalorkester ›
Sverige-etta: Orkestern med mest varierad repertoar ›
Inte ens en kvinnlig hustonsättare hjälper, Helsingborg ›
I Norrköping räds man inte kvinnliga tonsättare ›
I Umeå ges den svenska musiken plats ›
Lika många kvinnliga dirigenter som kvinnliga kompositörer i Gävle ›