Den konstnärliga ledningens och programrådens ambitioner varierar starkt bland landets åtta skattefinansierade symfoniorkestrar. iMusiken har gått igenom samtliga konsertprogram för säsongen 2018–19 och hittar märkbara skillnader i repertoaruppläggen.

Har ni hört dem förut? Gustav Mahler, Wolfgang Amadeus Mozart, Johannes Brahms, Anton Bruckner, Ludvig van Beethoven.

Det förvånar nog ingen, att det är de gamla, döda, utländska mästarna som regerar i konsertprogrammen. Decennium efter decennium, säsong efter säsong handlar det till största delen om att spela Mozart, Brahms, Beethoven, Mahler, Bruckner et consortes.

Svenskt, nyare, kvinnligt

Därför har iMusikens genomgång av repertoaren hos symfoniorkestrarna haft ett särskilt fokus på framföranden med

  • 1. musik av svenska kompositörer genom tiderna,
  • 2. nyare musik, komponerad efter 1970,
  • 3. musik av kvinnliga tonsättare.

Med dessa tre parametrar har sedan orkestrarna bedömts efter den procentuella andelen spelad musik; svenskt, nyare musik, kvinnliga tonsättare. Allt räknat i durata (speltid i minuter).

Den slutliga tabellen

iMusiken har tidigare publicerat separata presentationer av de sju orkestrarnas konsertupplägg (länkar nedan)Kungliga Filharmonikerna, Sveriges Radios Symfoniorkester, Malmö SymfoniOrkester, Göteborgs Symfoniker, Helsingborgs Symfoniorkester, Norrköpings Symfoniorkester, Norrlandsoperans Symfoniorkester och Gävle Symfoniorkester.

Här kommer den slutliga tabellen i Repertoar-Allsvenskan för säsongen 2018–19. Som synes, nästan dött lopp mellan Malmö SymfoniOrkester och Kungliga Filharmonikerna.
Väldigt jämnt i botten, också.

 OrkesterOrtPoäng
1Malmö SymfoniOrkesterMalmö54,3
2Kungliga FilharmonikernaStockholm53,5
3Norrlandsoperans SymfoniorkesterUmeå50,3
4Norrköpings SymfoniorkesterNorrköping/Linköping34,2
5Gävle SymfoniorkesterGävle24,3
6Göteborgs SymfonikerGöteborg22,5
7Sveriges Radios SymfoniorkesterStockholm20,2
8Helsingborgs SymfoniorkesterHelsingborg19,1

Repertoargenomgången är gjord utifrån publicerade säsongsprogram, på webben eller i tryck. Beräkningarna omfattar samtliga egna orkesterframföranden, räknat i durata, på hemmascenen; alltså inte gästspel, turnéer, inte heller barn- och familjekonserter eller konserter med ospecificerat program.

De separata orkesterpresentationerna

Sveriges Radios Symfoniorkester har tappat det svenska ›

Två symfoniorkestrar – en tittar bakåt, en lyfter ›

Sparsamt med det svenska hos Sveriges Nationalorkester ›

Sverige-etta: Orkestern med mest varierad repertoar ›

Inte ens en kvinnlig hustonsättare hjälper, Helsingborg ›

I Norrköping räds man inte kvinnliga tonsättare ›

I Umeå ges den svenska musiken plats ›

Lika många kvinnliga dirigenter som kvinnliga kompositörer i Gävle ›


LÄMNA ETT SVAR

Vänligen ange din kommentar!
Vänligen ange ditt namn här

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.