Bäst på att spela svensk musik bland de svenska symfoniorkestrarna är Norrlandsoperans Symfoniorkester, där dirigenten Christoffer Nobin för närvarande är konstnärlig chef. Här i Umeå uppmärksammas svenska kompositörer med en repertoarandel av 19,1 %.
Knappt 20 procent kan anses lågt och försiktigt, men faktum är att det är en bättre siffra än vad Kungl Filharmonikerna (18,7 %) ståtar med. Och sex gånger bättre än Sveriges Radios Symfoniorkester, eller tre gånger mer än vad Göteborgs Symfoniker hinner med under säsongen 2018–19.
I ärlighetens namn ska dock sägas att den totala speltiden för Norrlandsoperans Symfoniorkester i den här jämförelsen är mindre än andra orkestrars totala speltider – bara 900 minuter, att jämföra med Radiosymfonikernas 3,687 minuter och Kungl Filharmonikernas 3,234 minuter.
Orkestern i Umeå spelar under säsongen ju även i operorna La Traviata och den nykomponerade Vi – en okänd opera av Bach?, men dessa räknar vi inte in i den symfoniska musiken.
Mycket svenskt
Bland det svenska hos NSO märks Mats Larsson Gothes The Apotheosis of the Dance, Amanda Maier-Röntgens Svenska visor och danser, Britta Byströms Ten secret doors, Ingvar Lidholms Greeting from an Old World, B Tommy Anderssons Döden i Venedig, Camelopardalis av Andrea Tarrodi, Symfoni nr 2 av Wilhelm Stenhammar samt B Tommy Anderssons nyskrivna verk, Trippelkonser (uruppförande med stråktrion ZPR i maj 2019).
Kvinnliga tonsättare spelas
Nyare musik, komponerad efter 1970, utgör 13,5 % av framförandetiderna. Musik av kvinnliga tonsättare står för 17,7 % av den spelade musiken – en andel som gör att NSO här ligger i Sverigetopp.
Foto: Malin Grönborg