Kerstin Perski är en erfaren librettist (tillika författare, dramatiker och dramaturg) som arbetat med ett stort antal av dagens verksamma tonsättare av operor. Som t ex Hans Gefors, Paula af Malmberg Ward, Karin Rehnqvist, Jonas Forssell.
Sedan 2014 är Kerstin Perski doktorand i opera vid Operahögskolan/Stockholms Konstnärliga Högskola och forskar i textens, musikens och röstens/kroppens dramatiska samverkan i musikdramatik.
Operaprocessen som en viskningslek
I det konventionella och traditionellt etablerade sättet att arbeta med opera pågår det under hela processen en slags ”transmission”, där olika yrkesfunktioner kommer in vid olika tidpunkter och tar vid i arbetet. I denna komplexa process finns ett stort antal överlämnanden från en konstnär till en annan. Det pågår en slags ”viskningslek”, där själva poängen är att var och en i kedjan lägger till av sitt konstnärskap, men där risken också finns att stoffets ”dramatiska nycklar” kan ”suddas ut” på vägen.
På spaning efter musikdramat
Kerstin Perskis doktorandprojekt Levandegörandets poetik. På spaning efter musikdramat Gränsland och transformationen av dramat via text, vokalt och instrumentalt agerande syftar till att utforska och tillämpa mer gränsöverskridande metoder vad gäller samverkan mellan textliga, musikaliska och kroppsliga element i skapandet av ett nytt musikdramatiskt verk med arbetsnamnet Gränsland.
Målet är att skapa bättre förutsättningar för att mötet mellan gestaltning och åskådare ska kunna genomsyras av en starkare närvaro och bli till ett levande möte i en samtida kontext, både vad gäller innehåll och form.
Träffa Donna Q och Donna P
Den som tycker allt ovan verkar svårt att greppa, kan gå på ett s k 80 %-seminarium på Operahögskolan tisdagen den 15 januari 2019. Förutom Kerstin Perski medverkar tonsättaren och musikern Catharina Backman.
Åhörarna får bland andra stifta bekantskap med Donna Q och Donna P, två tilltufsade, passionerade och idealistiska resenärer med vilkas hjälp Kerstin Perski valt att undersöka sitt eget undersökande.
Opponent är Freddie Rokem, professor emeritus i teatervetenskap vid universitetet i Tel Aviv och gästprofessor vid University of Chicago.