Göteborg Baroque framför den 24 september ett gnistrande barockprogram speciellt komponerat för Stora Teatern i Göteborg. Ensemblen har annars sin hemmascen och generalprogramserie i Tyska Christinae kyrka.
– Stora Teatern var ju göteborgarnas operahus under många år, och därför tänkte vi genast på Händel och Vivaldi – några av barockens suveränaste operatonsättare när vi skulle skapa programmet, säger ensemblens konstnärlige ledare och cembalo- eller orgelspelande dirigent Magnus Kjellson.
Händel, Vivaldi + Marcello
I första delen av programmet framför man delar ur ett oratorium Il trionfo del Tempo e del Disinganno som är väldigt likt en opera i stilen, både textmässigt och visar hur Georg Friedrich Händel dramatiskt komponerar de fyra karaktärernas arior, duetter och tersetter.
Interfolierat med vokalnumren kompletteras programmet med en virtuos violinkonsert av Antonio Vivaldi, Grosso Mogul. Den framförs av ensemblens konsertmästare Fredrik From. Dessutom en oboekonsert av kompositören, juristen och poeten Benedetto Marcello, samtida med Vivaldi. (Han som för övrigt dog på sin födelsedag den 24 juli 1739, 53 år gammal.) Per Bengtsson är solist i oboekonserten.
Om Göteborg Baroque
2003 grundade Magnus Kjellson orkestern Göteborg Baroque, och leder nu ensemblen enligt gammal tradition som spelande dirigent vid orgeln eller cembalon.
Uppmärksammade Göteborg Baroque framför regelbundet de stora välkända barockverken, men presenterar gärna även mindre kända musikaliska pärlor, ofta bortglömda sedan hundratals år.
2018 fick ensemblen en generös donation från Sten A Olssons Stiftelse för Forskning och Kultur som möjliggjorde byggandet av ett claviorganum (syns i mitten på bilden). Claviorganum är ett kombinationsinstrument av en cembalo och en orgel. När Georg Friedrich Händel i mitten av 1700-talet står på toppen av sin karriär, och är Europas mest firade musiker, leder han sångare och instrumentalister från ett claviorganum.
Foto: Magnus Gotander