Georg Friedrich Händel beställde 1738 ett instrument som ljuder mot publiken men som också tydligt uppfattas av sångare och instrumentalister i ensemblen; en mekanisk hybrid av cembalo och orgel.

Nu har det byggts på nytt, av orgelbyggaren Mats Andersson för ensemblen Göteborg Baroque och dess konstnärlige ledare Magnus Kjellson.

Magnus Kjellson

Ett claviorganum, instrumentet med både pipor och strängar, som förenar orgelns ihållande ton med cembalons tonattack, invigs vid en festival i Göteborg den 21–24 februari.

Tack vare en generös donation från Sten A Olssons stiftelse för Forskning och Kultur har det världsunika instrumentet kommit till.

18 toner per oktav

– Instrumentet har 18 toner per oktav istället för pianots 12, vilket kommer att förädla ensembleintonationen på ett betydande sätt, enligt Magnus Kjellson.

Detta claviorganum kommer att användas i Göteborg Baroques generalprogramserie i Göteborg men görs även flyttbart för att kunna följa med ensemblen på turnéer.

Invigningsfestivalen äger rum i Tyska Christinae kyrka i Göteborg, med start torsdagen den 21 februari; musik av Bach och Buxtehude.

På lördagen blir det G F Händels dramatiska oratorium Theodora, där slutkören i andra akten är ”far beyond” Hallelujakören i Messias – enligt tonsättaren själv!

Mer info om festivalkonserterna ›



LÄMNA ETT SVAR

Please enter your comment!
Please enter your name here

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.