Bara för några år sedan visade Kungliga Filharmoniska Orkestern i Stockholm framfötterna och med sin programsättning gav exempel på att det är möjligt att genomföra en spelsäsong med ett varierat utbud – bestående av de traditionella orkesterverken som kompletterades med nyskrivet samt innehöll en bra mix mellan manliga och kvinnliga tonsättare samt med åtskilliga verk med svenska tonsättarinslag.
Den kommande säsongen, 2023–2024, ger inte upphov till några stående ovationer vad beträffar djärvhet, mångfald eller repertoarbalans. Kort sagt: utbudet är dessvärre ganska förutsägbart. Det innebär att drygt 88 % av den framförda musiken är komponerad av män, varav mer 17 % är av det som kan kallas samtida tonsättare (vi räknar här verk från 1940 och fram till 2022).
Visst har man hittat en del kvinnliga tonsättare att presentera för publiken. Den här säsongen stannar framförandena dock vid 11,6 % av den sammantaget spelade repertoaren. 8,3 % av dessa verk är av samtida kvinnliga tonsättare. Lisa Streich är en av dem och hon framförs med en serie tonsättningar i april 2024.
Uruppföranden
I slutet av november blir det uruppförande av Sinfonia 15 av Daniel Börtz (f. 1943). I april en ny trumpetkonsert av Lisa Streich (f. 1985). I maj en violinkonsert av Britta Byström (f. 1977). Allt som allt, en timme och en kvarts helt ny musik från september 2023 till juni 2024.
Svensk musik
Konserthuset öppnar starkt med nye chefsdirigenten Ryan Bancroft och Sven-David Sandströms The High Mass för 3 sopraner, 2 mezzosopraner, kör, orgel och orkester från 1994. Ett monumentalt verk på en och en halv timme.
Det övrigt svenska består av betydligt kortare verk av tonsättarna till säsongens uruppföranden plus musik av Anders Hillborg, Helena Munktell, Ingvar Lidholm, Molly Kien, Lars-Erik Larsson, Erland von Koch och Valborg Aulin.
Totalt betyder det 18,2 % av all den framförda musik som Kungl Filharmonikerna gör under säsongen är skriven av svenska kompositörer.
Foto: Yanan Li
Uppgifter om framförd repertoar är hämtade från orkestrarnas säsongsprogram 2023-24, publicerade på webben eller som pdf. Durata (speltid) enl resp orkesters angivelse, eller som en genomsnittlig beräkning från liknande framföranden. För durata av uruppföranden kontaktas oftast tonsättaren direkt.
Som ’samtida musik’ räknas verk komponerade 1940–2022.