När Sveriges Radio/Kulturnytt i P1 skulle följa upp den redovisning som iMusiken gjorde av Östersjöfestivalen 2023 – Nästan full pott för de manliga inslagen – och som handlade om så gott som idel manliga tonsättare, enbart manliga solister och merparten manliga dirigenter, då blev festivalens svar lövtunna.

Berwaldhallens konserthuschef Staffan Becker menar i radioinslaget bland annat att man har haft andra ambitioner ”men det är inte alltid som verkligheten möter våra önskemål”.
– Vi får mail om att människor är upptagna och att man inte alltid har lust och då ser fördelningen ut som den gör.

Inom komfortzonen

Om det är på det viset, förstår vi alla att det är lättare att få ihop en veckas festivalprogram med tonsättare som Bartók, Mahler, Berlioz, Händel, Nielsen, Grieg, Stravinsky, Dvořák, Brahms, Strauss, Bruch, Beethoven …

Festivalledningen skulle istället kunna säga att vi spelar bara den musik vi är bekväma med.
Varför skulle annars, exempelvis, chefsdirigenten Daniel Harding återigen ta fram partituret till Ein Heldenleben av Richard Strauss? Han vet troligen med sig att verket under hans ledning framförts ett antal gånger med just Sveriges Radios Symfoniorkester.

29 minuter med musik av kvinnor

Under Östersjöfestivalen 2023 hinner det framföras musik i 10 timmar. 29 minuter används för att presentera musik av kvinnliga tonsättare som i år kan räknas till fem (5). Så visst finns kvinnorna med … men den musik som väljs ut är alltid korta stycken för soloinstrument eller kör: 12, 5 resp 2 minuter.

Speltiden för de manliga tonsättarnas musik (orkester- och körmusik) upptar 9,5 timmar (570 minuter), dvs 95 % av Östersjöfestivalens utbud.

Nyaste orkestermusiken från 1940

Den samtida orkestermusiken har konsekvent valts bort. Det är mycket barockmusik i år, liksom den traditionellt romantiska. Nyaste orkesterstyckena är Lars-Erik Larssons förspel till Förklädd gud (från 1940) och Marcia ur Serenad för stråkar av Dag Wirén (från 1937). Båda framförs för övrigt av Polstjärneprisets Symfoniorkester dirigerad av Marco Crispo.
När Esa-Pekka Salonen efter paus ska dirigera orkestern blir det Symfoni nr 4 av Johannes Brahms (från 1885).


Bilden: fr v chefsdirigenten Daniel Harding, konstnärlige ledaren Esa-Pekka Salonen, konserthuschefen Staffan Becker.

LÄMNA ETT SVAR

Vänligen ange din kommentar!
Vänligen ange ditt namn här

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.